Delhaize en Q8 verlengen Shop & Go-samenwerking

Delhaize en Q8 verlengen Shop & Go-samenwerking

Onder het motto 'never change a winning team' hebben Delhaize en Kuwait Petroleum hun partnership, dat in 2000 begon, verlengd voor nog eens 15 jaar. Vandaag beschikken al 120 van de 446 Belgische en Luxemburgse Q8-tankstations over een Shop & Go.

2.500 referenties in zes maal grotere winkel

Delhaize telt vandaag 135 Shop & Go's, waarvan 120 bij een tankstation van Q8. "Delhaize bedient 4,5 miljoen klanten per dag, van wie ongeveer één miljoen via Shop & Go", zegt Lionel Desclée in de krant Le Soir. "Die winkels zijn belangrijk voor ons imago, aangezien ongeveer 20% van de klanten er langskomt", aldus nog de senior vice-president bevoegd voor de aangesloten winkels.

 

Bleven de eerste Shop & Go's nog beperkt tot amper 50 m², dan tellen de nieuwste intussen al 150 tot 300 m², drie tot zes maal groter dus dan in de beginjaren. Het gamma groeide gestaag mee en telt nu al zo'n 2.500 referenties, waarvan een 50-tal verse producten. Gemiddeld besteedt de klant er per bezoek 5 tot 7,7 euro. In de grotere vestigingen kan de bezoeker intussen ook terecht voor een broodje (Panos) en een koffie (Nespresso).

 

10 à 20 nieuwe Shop & Go's per jaar

Volgens Koen Vankelst, retail director bij Q8, is Shop & Go een belangrijke schakel in het succes van Q8: "De groei van de winkelomzet met om en bij de 10% compenseert de daling van de verkoop aan de pomp door de duurder wordende brandstof", zegt hij.

 

Geen wonder dus dat het nieuwe samenwerkingsakkoord ook voorziet in expansie: "We zijn het engagement aangegaan om het aantal tankstations met een Shop & Go te verhogen met 10 à 20 per jaar", aldus nog Lionel Desclée.

Tags: