Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector | RetailDetail

Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate, sjoemelauto’s en tersluikse software-updates… Voor minister Kris Peeters is het stilaan welletjes: hij schakelt een versnelling hoger. Tot verbijstering van de autosector, tot tevredenheid van Test-Aankoop en de gedupeerden.

Brief aan dertig auto-invoerders

Minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft de Economische inspectie gevraagd een brief te sturen naar alle Belgische auto-invoerders. “De regels rond eerlijke handelspraktijken, ook bedoeld om de consument beschermen, lijken namelijk met de voeten getreden”, laat zijn kabinet weten. Dertig auto-invoerders moeten nu binnen de maand alle informatie verschaffen rond de software-updates die ze in hun auto’s uitvoeren.

 

“Vaak heeft de eigenaar geen idee van wat er met de software in zijn auto gebeurt. Hoe vaak wordt die geüpdatet? Wat zijn de gevolgen?”, klinkt het. Voor het antwoord op die vragen moeten ze duidelijk niet bij hun garagist zijn, want die weet het vaak zelf niet eens: “Een manifest gebrek aan transparantie.”

 

De auto-invoerders zelf reageren verrast op de actie van Peeters. "We zijn hier niet bang voor, maar wat is de echte drijfveer van Peeters?", vraagt Joost Vantomme van autofederatie Febiac zich af. Bovendien voelen de invoerders zich geviseerd. "Het is niet omdat één merk sjoemelt met software dat je een hele sector over dezelfde kam moet scheren."

 

“Consument heeft recht op schadevergoeding”

Dat ene merk, dat is natuurlijk Volkswagen. Dat krijgt trouwens van de minister nog een veeg uit de pan: "Ik heb altijd benadrukt dat de consument geen schade mag ondervinden van eventuele terugroepacties. Als dat toch zo is, dan moet de fabrikant die correct vergoeden. De uitspraken van Volkswagen deze week, dat de schadevergoedingen in Europa niet toepasbaar zouden zijn zoals het in de VS wel kan, zijn niet wijs. Ik ben het daar niet eens mee."

 

Eind juni trof Volkswagen in de Verenigde Staten een schikking ter waarde van vijftien miljard dollar. Al snel liet topman Müller weten dat zijn bedrijf onmogelijk een gelijkaardige vergoeding kan betalen in Europa: in de VS gaat het om ‘slechts’ 500.000 sjoemelauto’s, in Europa om miljoenen stuks (alleen al in Duitsland 2,4 miljoen).

 

Consumentenorganisatie Test-Aankoop, die half juni een groepsprocedure opstartte tegen VW, voelt zich alvast gesteund door de minister: “Eerst jarenlang de kluit belazeren en, eenmaal betrapt, zich er van af proberen te maken met enkel een ‘software-update’, volstaat gewoon niet. De Belgische consument heeft net als de Amerikaanse consument recht op compensatie. Wij zijn bij dat de minister ons hierin bijtreedt en nu ook zelf vaststelt dat de info die Volkswagen geeft bijzonder karig en zeer eenzijdig is”, zegt woordvoerder Simon November.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Takeaway levert een derde meer meeneemmaaltijden

10/04/2018

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en het voormalige Pizza.be, mocht tijdens het eerste kwartaal van 2018 een derde meer bestellingen registreren. Ook op de zwaar bevochten Duitse markt groeit het bedrijf sterk.