Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate, sjoemelauto’s en tersluikse software-updates… Voor minister Kris Peeters is het stilaan welletjes: hij schakelt een versnelling hoger. Tot verbijstering van de autosector, tot tevredenheid van Test-Aankoop en de gedupeerden.

Brief aan dertig auto-invoerders

Minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft de Economische inspectie gevraagd een brief te sturen naar alle Belgische auto-invoerders. “De regels rond eerlijke handelspraktijken, ook bedoeld om de consument beschermen, lijken namelijk met de voeten getreden”, laat zijn kabinet weten. Dertig auto-invoerders moeten nu binnen de maand alle informatie verschaffen rond de software-updates die ze in hun auto’s uitvoeren.

 

“Vaak heeft de eigenaar geen idee van wat er met de software in zijn auto gebeurt. Hoe vaak wordt die geüpdatet? Wat zijn de gevolgen?”, klinkt het. Voor het antwoord op die vragen moeten ze duidelijk niet bij hun garagist zijn, want die weet het vaak zelf niet eens: “Een manifest gebrek aan transparantie.”

 

De auto-invoerders zelf reageren verrast op de actie van Peeters. "We zijn hier niet bang voor, maar wat is de echte drijfveer van Peeters?", vraagt Joost Vantomme van autofederatie Febiac zich af. Bovendien voelen de invoerders zich geviseerd. "Het is niet omdat één merk sjoemelt met software dat je een hele sector over dezelfde kam moet scheren."

 

“Consument heeft recht op schadevergoeding”

Dat ene merk, dat is natuurlijk Volkswagen. Dat krijgt trouwens van de minister nog een veeg uit de pan: "Ik heb altijd benadrukt dat de consument geen schade mag ondervinden van eventuele terugroepacties. Als dat toch zo is, dan moet de fabrikant die correct vergoeden. De uitspraken van Volkswagen deze week, dat de schadevergoedingen in Europa niet toepasbaar zouden zijn zoals het in de VS wel kan, zijn niet wijs. Ik ben het daar niet eens mee."

 

Eind juni trof Volkswagen in de Verenigde Staten een schikking ter waarde van vijftien miljard dollar. Al snel liet topman Müller weten dat zijn bedrijf onmogelijk een gelijkaardige vergoeding kan betalen in Europa: in de VS gaat het om ‘slechts’ 500.000 sjoemelauto’s, in Europa om miljoenen stuks (alleen al in Duitsland 2,4 miljoen).

 

Consumentenorganisatie Test-Aankoop, die half juni een groepsprocedure opstartte tegen VW, voelt zich alvast gesteund door de minister: “Eerst jarenlang de kluit belazeren en, eenmaal betrapt, zich er van af proberen te maken met enkel een ‘software-update’, volstaat gewoon niet. De Belgische consument heeft net als de Amerikaanse consument recht op compensatie. Wij zijn bij dat de minister ons hierin bijtreedt en nu ook zelf vaststelt dat de info die Volkswagen geeft bijzonder karig en zeer eenzijdig is”, zegt woordvoerder Simon November.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top