Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate, sjoemelauto’s en tersluikse software-updates… Voor minister Kris Peeters is het stilaan welletjes: hij schakelt een versnelling hoger. Tot verbijstering van de autosector, tot tevredenheid van Test-Aankoop en de gedupeerden.

Brief aan dertig auto-invoerders

Minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft de Economische inspectie gevraagd een brief te sturen naar alle Belgische auto-invoerders. “De regels rond eerlijke handelspraktijken, ook bedoeld om de consument beschermen, lijken namelijk met de voeten getreden”, laat zijn kabinet weten. Dertig auto-invoerders moeten nu binnen de maand alle informatie verschaffen rond de software-updates die ze in hun auto’s uitvoeren.

 

“Vaak heeft de eigenaar geen idee van wat er met de software in zijn auto gebeurt. Hoe vaak wordt die geüpdatet? Wat zijn de gevolgen?”, klinkt het. Voor het antwoord op die vragen moeten ze duidelijk niet bij hun garagist zijn, want die weet het vaak zelf niet eens: “Een manifest gebrek aan transparantie.”

 

De auto-invoerders zelf reageren verrast op de actie van Peeters. "We zijn hier niet bang voor, maar wat is de echte drijfveer van Peeters?", vraagt Joost Vantomme van autofederatie Febiac zich af. Bovendien voelen de invoerders zich geviseerd. "Het is niet omdat één merk sjoemelt met software dat je een hele sector over dezelfde kam moet scheren."

 

“Consument heeft recht op schadevergoeding”

Dat ene merk, dat is natuurlijk Volkswagen. Dat krijgt trouwens van de minister nog een veeg uit de pan: "Ik heb altijd benadrukt dat de consument geen schade mag ondervinden van eventuele terugroepacties. Als dat toch zo is, dan moet de fabrikant die correct vergoeden. De uitspraken van Volkswagen deze week, dat de schadevergoedingen in Europa niet toepasbaar zouden zijn zoals het in de VS wel kan, zijn niet wijs. Ik ben het daar niet eens mee."

 

Eind juni trof Volkswagen in de Verenigde Staten een schikking ter waarde van vijftien miljard dollar. Al snel liet topman Müller weten dat zijn bedrijf onmogelijk een gelijkaardige vergoeding kan betalen in Europa: in de VS gaat het om ‘slechts’ 500.000 sjoemelauto’s, in Europa om miljoenen stuks (alleen al in Duitsland 2,4 miljoen).

 

Consumentenorganisatie Test-Aankoop, die half juni een groepsprocedure opstartte tegen VW, voelt zich alvast gesteund door de minister: “Eerst jarenlang de kluit belazeren en, eenmaal betrapt, zich er van af proberen te maken met enkel een ‘software-update’, volstaat gewoon niet. De Belgische consument heeft net als de Amerikaanse consument recht op compensatie. Wij zijn bij dat de minister ons hierin bijtreedt en nu ook zelf vaststelt dat de info die Volkswagen geeft bijzonder karig en zeer eenzijdig is”, zegt woordvoerder Simon November.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

HAK verkrijgt meerderheid in Duitse distributeur foodeko

08/11/2017

Groenteproducent HAK heeft een meerderheid van 51% genomen in de Duitse distributeur foodeko, waarmee het al langer samenwerkte. Het bedrijf hoopt zo zijn positie in Duitsland te verstevigen en de afzet fors te laten groeien.

Zalando groeit met meer dan kwart in derde kwartaal

07/11/2017

De Duitse modewebshop Zalando heeft in het derde kwartaal alweer een indrukwekkende groei opgetekend: ten opzichte van een jaar eerder kwamen er een miljoen nieuwe klanten bij en steeg de omzet met bijna 30%. De winst smolt wel bijna volledig weg.

Zalando biedt optie om Adidas-schoenen te personaliseren

06/11/2017

Zalando heeft de ‘Miadidas’-tool toegevoegd aan zijn webshop, waardoor het voor klanten voortaan mogelijk is om schoenen van Adidas te laten personaliseren. Het is de eerste keer dat een externe verkoper die functie aanbiedt.

Inval bij Metro wegens onderzoek naar handel met voorkennis

06/11/2017

Op het Duitse hoofdkantoor van Metro heeft een inval plaatsgevonden in het kader van een onderzoek naar handel met voorkennis en marktmanipulatie. Metro zegt volledig mee te werken aan het onderzoek.

Aandeel HelloFresh houdt stand op eerste dag

02/11/2017

Het aandeel van maaltijdboxverkoper HelloFresh heeft op zijn eerste dag op de beurs van Frankfurt stand weten te houden. De huidige prijs schommelt rond 10,50 euro.

Back to top