Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

“Al 25 jaar uitstootfraude bij Renault”

Volgens een rapport van de afdeling Fraudebestrijding van het Franse ministerie van Economie, dat persagentschap AFP kon inkijken, zou de hele Renault-directie ‑ inclusief topman Carlos Ghosn ‑ op de hoogte geweest zijn van een jarenlange fraude rond de uitstoot van diesel- en benzinemotoren. De onderzoekers baseren zich onder meer op uitlatingen van een ex-werknemer, die zegt dat Renault al in de jaren 1990 software installeerde die detecteerde wanneer de auto werd getest. Onder meer de eerste generatie Clio (gelanceerd in 1990) was ermee uitgerust, beweert de man die het bedrijf in 1997 verliet.

 

Eerder had ook Libération al bericht over het rapport van de fraudecel. De Franse krant schrijft onder meer dat er gesjoemeld is met de vierde generatie Clio en de op de Clio gebaseerde Captur (een kleine SUV), twee populaire auto’s in hun segment. De Franse autobouwer wil geen commentaar geven op het lopende onderzoek omdat de groep naar eigen zeggen nog geen toegang heeft tot het dossier, maar Renault ontkent alvast elk gesjoemel en belooft de autoriteiten zijn volle medewerking.

 

Huiszoeking bij Audi en VW

Ook de Duitse constructeurs Audi en VW zijn nog lang niet verlost van het schandaal: zij kregen gisteren speurders over de vloer in de Audi-hoofdzetel in Ingolstadt en bij zeven andere vestigingen van Audi en VW. Pijnlijk, want op dat moment presenteerde Audi in Ingolstadt net zijn jaarresultaten en toekomstplannen aan een groep journalisten.

 

Tot nog toe leek het hele onderzoek zich vooral toe te spitsen op Volkswagen, maar het Duitse gerecht vermoedt blijkbaar al langer dat ook Audi een centrale rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de fameuze ‘sjoemelsoftware’. Die werd ingebouwd bij elf miljoen diesels van de hele VW-groep. De pijnlijke affaire kwam in september 2015 aan het licht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Peugeot neemt Opel over van General Motors

06/03/2017

Het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroën neemt het Duitse automerk Opel voor een bedrag van 2,2 miljard euro over van de huidige eigenaar General Motors. Samen worden ze op de één na grootste fabrikant van Europa.

Tesla opnieuw in de rode cijfers

23/02/2017

De Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla heeft zijn vierde kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). In het derde kwartaal was er nog een winst van 21,9 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

14/02/2017

De Franse autogroep PSA, moederbedrijf van merken als Peugeot en Citroën, voert verkennende gesprekken met General Motors rond het samenvoegen van de eigen activiteiten en die van het Duitse Opel en het Britse Vauxhall, die in handen zijn van GM.

Nederlands Pal-V start met verkoop vliegende auto

14/02/2017

Het Nederlandse Pal-V heeft vijf jaar na een eerste testvlucht aangekondigd dat het klaar is voor de commerciële verkoop van zijn vliegende auto, de Liberty. Het goedkoopste model kost wel al snel meer dan 300.000 euro.

Back to top