Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard | RetailDetail

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Het Duitse Volkswagen moet in de Verenigde Staten in totaal 15 miljard dollar (13,3 miljard euro) uitgeven in de nasleep van 'dieselgate'. Dat is een pak meer dan eerst werd gedacht, en dan moet de rest van de wereld nog komen.

Auto’s terugkopen

Oorspronkelijk was er sprake van een schikking van tien miljard dollar, maar volgens Bloomberg ligt het uiteindelijke bedrag de helft hoger. Het grootste deel van die som gaat naar de 482.000 eigenaars van wie de auto gebruik maakt van de sjoemelsoftware. Zo moet Volkswagen de auto’s van de gedupeerden terugkopen en ze bovendien ook een schadevergoeding betalen. Eigenaars kunnen er ook voor kiezen om hun auto te laten repareren in plaats van hem te verkopen.

 

Die schikking kost Volkswagen ongeveer tien miljard dollar (negen miljard euro). Daarnaast moet het echter ook nog eens een boete betalen van 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) en gaat het twee miljard dollar (1,8 miljard euro) investeren in technologie rond propere uitstoot. Tot slot moet Volkswagen ook nog eens in totaal 400 miljoen dollar (361 miljoen euro) betalen aan verschillende Amerikaanse staten.

 

Volkswagen wil de bedragen voorlopig nog niet bevestigen en de Amerikaanse rechtbank moet de schikking ook nog definitief goedkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Macy's neemt New Yorkse conceptwinkel Story over

02/05/2018

De Amerikaanse warenhuisketen Macy's koopt de New Yorkse conceptwinkel Story. Oprichter Rachel Schechtman wordt bij Macy's benoemd tot 'brand experience officer'. 

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten

02/05/2018

Plantaardige voeding is - zelfs in de Verenigde Staten - sterk in opmars: 48% van de Amerikanen wil er meer plantaardig eten. Consumenten horen dan wel liever de term plantaardig dan veganistisch, die te streng en negatief klinkt.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.