Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Het Duitse Volkswagen moet in de Verenigde Staten in totaal 15 miljard dollar (13,3 miljard euro) uitgeven in de nasleep van 'dieselgate'. Dat is een pak meer dan eerst werd gedacht, en dan moet de rest van de wereld nog komen.

Auto’s terugkopen

Oorspronkelijk was er sprake van een schikking van tien miljard dollar, maar volgens Bloomberg ligt het uiteindelijke bedrag de helft hoger. Het grootste deel van die som gaat naar de 482.000 eigenaars van wie de auto gebruik maakt van de sjoemelsoftware. Zo moet Volkswagen de auto’s van de gedupeerden terugkopen en ze bovendien ook een schadevergoeding betalen. Eigenaars kunnen er ook voor kiezen om hun auto te laten repareren in plaats van hem te verkopen.

 

Die schikking kost Volkswagen ongeveer tien miljard dollar (negen miljard euro). Daarnaast moet het echter ook nog eens een boete betalen van 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) en gaat het twee miljard dollar (1,8 miljard euro) investeren in technologie rond propere uitstoot. Tot slot moet Volkswagen ook nog eens in totaal 400 miljoen dollar (361 miljoen euro) betalen aan verschillende Amerikaanse staten.

 

Volkswagen wil de bedragen voorlopig nog niet bevestigen en de Amerikaanse rechtbank moet de schikking ook nog definitief goedkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Walmart wil geen "winkel" meer zijn

07/12/2017

Het Amerikaanse Walmart is al langer gekend onder die naam, maar eigenlijk was de wettelijke naam van het bedrijf nog steeds Wal-Mart Stores. Daar komt nu echter verandering in: in het tijdperk van e-commerce wil Walmart méér zijn dan een winkelketen.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top