Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard | RetailDetail

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Het Duitse Volkswagen moet in de Verenigde Staten in totaal 15 miljard dollar (13,3 miljard euro) uitgeven in de nasleep van 'dieselgate'. Dat is een pak meer dan eerst werd gedacht, en dan moet de rest van de wereld nog komen.

Auto’s terugkopen

Oorspronkelijk was er sprake van een schikking van tien miljard dollar, maar volgens Bloomberg ligt het uiteindelijke bedrag de helft hoger. Het grootste deel van die som gaat naar de 482.000 eigenaars van wie de auto gebruik maakt van de sjoemelsoftware. Zo moet Volkswagen de auto’s van de gedupeerden terugkopen en ze bovendien ook een schadevergoeding betalen. Eigenaars kunnen er ook voor kiezen om hun auto te laten repareren in plaats van hem te verkopen.

 

Die schikking kost Volkswagen ongeveer tien miljard dollar (negen miljard euro). Daarnaast moet het echter ook nog eens een boete betalen van 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) en gaat het twee miljard dollar (1,8 miljard euro) investeren in technologie rond propere uitstoot. Tot slot moet Volkswagen ook nog eens in totaal 400 miljoen dollar (361 miljoen euro) betalen aan verschillende Amerikaanse staten.

 

Volkswagen wil de bedragen voorlopig nog niet bevestigen en de Amerikaanse rechtbank moet de schikking ook nog definitief goedkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Diesel opent eigen namaakwinkel

09/02/2018

Het Italiaanse modemerk Diesel heeft een ludieke manier gevonden om de strijd aan te gaan met namaakmerken. Het heeft in New York een boetiek geopend waar het zelf ‘namaak’ verkoopt onder de naam Deisel.

Bijzonder sterk jaar voor Levi Strauss

08/02/2018

Jeansmerk Levi Strauss heeft er een sterk jaar opzitten. De omzet groeide met 8%, vooral dankzij een sterk vierde kwartaal. Bij het bedrijf spreekt men zelfs van het sterkste jaar in een decennium.

Omzetgroei voor Hasbro ondanks zwak vierde kwartaal

08/02/2018

Ondanks een mindere verkoop van Star Wars en Frozen tijdens een ook al minder goed vierde kwartaal is Hasbro er toch in geslaagd de omzet over het hele jaar op te krikken. De speelgoedreus claimt nu de nummer 1-positie in de elf grootste speelgoedlanden.

Back to top