D'Ieteren Group klaar om VW-garages Beerens over te nemen

D'Ieteren Group klaar om VW-garages Beerens over te nemen

D'Ieteren wil zijn grootste concessiehouder buiten Brussel, het Antwerpse Beerens, overnemen. De invoerder van de automerken van de Volkswagen-groep in ons land realiseert daarmee een strategische belangrijke overname, goed voor vijf garages en 3.500 auto's per jaar.

Enkel de VW-concessies

In De Tijd bevestigt topman Erwin Beerens de overnamegesprekken: "Er wordt gepraat, maar de deal is nog niet helemaal rond. Er moet ook nog groen licht komen van de mededingingsautoriteiten". De overname gebeurt via een nieuwe dochter van D'Ieteren, Sopadis, die een startkapitaal van 10 miljoen euro meekreeg.

 

De deal betreft enkel de VW-concessies in Antwerpen, Mol, Geel, Wijnegem en Overijse: de andere activiteiten van Beerens, waaronder de Nissan- en Opel-concessies, de verkoop van oldtimers en tweehandsauto's en in autoleasing valt daar dus niet onder. Groep Beerens draaide in 2012 een omzet van 302 miljoen euro.

 

De verkoop komt er na een mislukt avontuur met het exclusieve Nederlandse sportwagenmerk Spyker en de stopzetting van een Infiniti-vestiging in Zaventem (de enige van het luxemerk in ons land).

 

Na Brussel ook Antwerpen

Beerens groeide sinds 1994 uit tot de grootste concessiehouder van de Volkswagen-merken buiten Brussel: Beerens verkoopt in het Antwerpse zo'n 3.500 nieuwe auto's per jaar. Overnemer D'Ieteren verkoopt echter in zijn Brusselse concessies alleen al ruim 10.000 wagens.

 

Dat de invoerder van VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley en Lamborghini zijn oog laat vallen op Beerens, hoeft trouwens niet te verwonderen. Het is een publiek geheim dat de invoerders graag de grootste concessies van het land om strategische redenen voor zich houden, al was het maar om zelf niet té afhankelijk te worden van één grote klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top