Eerste operationele winst in drie jaar voor PSA Peugeot-Citroën

Eerste operationele winst in drie jaar voor PSA Peugeot-Citroën

De Franse autogroep boven Peugeot en Citroën heeft na flinke kostenbesparingen voor het eerst in drie jaar winst gedraaid. Daardoor moet de groep nu minder auto's produceren om uit zijn kosten te komen.

Twee jaar vóór op schema

In 2013 leed Frankrijks grootste autobouwer nog een verlies van bijna 2,3 miljard euro, vorig jaar was dat verlies al vier keer kleiner: 555 miljoen euro in het rood. Maar, belangrijker, voor het eerst in drie jaar was er een operationele winst: die kwam voor heel 2014 uit op 905 miljoen euro, tegenover een operationeel verlies van 364 miljoen euro een jaar eerder.

 

"We hebben voorsprong op ons plan van heropbouw", zegt een tevreden topman Carlos Tavares (ex-Renault). De groep slaagde er namelijk twee jaar eerder dan verwacht in om een positieve vrije cash flow te genereren. Sinds de samenwerking met het Chinese Dongfeng Motor en een nieuwe participatie van de Franse staat gaat het dus beter met PSA.

 

Vorig jaar verkocht de groep 2,94 miljoen auto's en lichte bedrijfsvoertuigen, dat zijn er 4,3% meer dan in 2013 maar nog altijd zo'n 18% minder dan in 2010, toen de groep een record van 3,6 miljoen auto's verkocht. In China verkoopt PSA verkoopt nu al meer auto's dan in zijn thuisland en de groep mikt op een verdere groei in dat land: samen met aandeelhouder Dongfeng is het de bedoeling om in 2020 anderhalf miljoen auto's in China te verkopen. 

 

Tegelijk voert de groep zijn al eerder in gang gezette herstructurering door in Rusland en Latijns-Amerika: PSA verwacht dat de vraag naar auto's in Rusland met zo'n 30% zal zakken dit jaar en in Latijns-Amerika met zo'n 10%. In China verwachten de Fransen een stijging met circa 7% en in Europa denkt de autofabrikant 1% meer auto's te kunnen verkopen.

 

"Liever meer winst dan meer auto's"

Het prima resultaat is een gevolg van de beslissing van kersvers PSA-topman Tavares om zwaar in de kosten te snoeien door een fabriek te sluiten, banen te schrappen en de ontwikkelingskosten voor nieuwe automodellen te beperken: goed voor een besparing van twee miljard euro in drie jaar tijd.

 

Als gevolg daarvan moest PSA uiteindelijk minder auto's verkopen om uit de kosten te komen: in 2013 moest het bedrijf nog 2,6 miljoen auto's aan de man brengen om break-even te draaien (de Chinese markt niet meegeteld), vorig jaar waren dat er nog 2,1 miljoen en het ultieme doel is 2 miljoen.

 

"Ze verliezen marktaandeel in Europa, maar dat is een bewuste strategie", zegt Pierluigi Lonero, analist bij het beurshuis Petercam, in De Standaard. "Er worden immers verlieslatende automodellen geschrapt en er wordt gefocust op de winstgevende modellen." Tegen 2020 wil PSA nog maar twintig modellen aanbieden; tot voor kort waren dat er nog ruim veertig. Kortom, liever meer winst dan meer auto's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top