Elon Musk breidt masterplan Tesla uit | RetailDetail

Elon Musk breidt masterplan Tesla uit

Elon Musk breidt masterplan Tesla uit

Ongeveer tien jaar geleden lanceerde Elon Musk zijn masterplan, waarin hij veel aandacht gaf aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Nu komt de man achter PayPal en Tesla met een update van zijn grote plan.

Energieaanbieder

Zo wil hij van Tesla een groot energiebedrijf maken. In dat opzicht wil het de aanbieder van zonnepanelen SolarCity overnemen en in 2020 wil het de GigaFactory openen: een enorme fabriek, waar Tesla batterijen zoals de Powerwall wil gaan produceren. Het eerste onderdeel van die fabriek zal nog deze maand geopend worden.

 

Het uiteindelijke doel op dat vlak is om de zonnepanelen en de batterijen met elkaar te integreren, waardoor de consument als het ware zijn eigen energie kan leveren.

 

Concurrentie voor Uber

Dat wil niet zeggen dat Tesla stopt met het produceren van auto’s: in de toekomst moeten er zelfs meer verschillende modellen komen. De eerste nieuwe modellen moeten volgend jaar al gepresenteerd worden. Die nieuwe auto’s moeten ook steeds meer zelfrijdend worden. Al moet er wel nog 10 miljard kilometer gereden worden, voor de technologie wereldwijd door alle overheden wordt geaccepteerd. Musk noemt het systeem nu echter al veiliger dan mensen die zelf rijden.

 

Die zelfrijdende auto’s moeten dan weer bijdragen aan een gedeelde autovloot. Consumenten kunnen zo hun auto geld voor hen laten verdienen, terwijl ze zelf op kantoor zitten. In grote steden wil Tesla dan weer de concurrentie aangaan met andere bedrijven die autodelen aanbieden, door zelf een vloot aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Back to top