Europese autoverkoop kent opmars in mei | RetailDetail

Europese autoverkoop kent opmars in mei

Europese autoverkoop kent opmars in mei
http://www.shutterstock.com/nl/pic-334963676/stock-photo-parking-of-new-cars.html?src=NwFXuFuYeH4JeBGpuEjCDg-1-16

In mei is de verkoop van personenauto’s in de Europese Unie met maar liefst 16% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste vijf maanden van het jaar samen was er net geen 10% groei in Europa.

Volkswagen blijft de grootste

In alle grote automarkten was er sprake van een dubbelcijferige groei, behalve in het Verenigd Koninkrijk (slechts 2,5%). In Nederland steeg de autoverkoop met 4,8%, terwijl dat in België een indrukwekkende 20,6% was. De grootste sprong was te zien in Griekenland, waar de autoverkoop in mei met bijna 50% steeg ten opzichte van een jaar eerder. Duitsland blijft met 287.000 nieuwe wagens wel veruit de grootste markt.

 

Volkswagen is nog steeds het grootste merk in Europa, met in mei 143.303 verkochte wagens. Het volledige concern van Volkswagen, dat ook merken als Skoda, Seat, Audi en Porsche combineert, was goed voor een marktaandeel van 24%, waarmee het nog steeds marktleider is. Dat is wel een daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het marktaandeel nog 25,5% was. Volkswagen kampt dus duidelijk nog steeds met de naweeën van het dieselschandaal.

 

Het tweede grootste concern is Renault, dat met een marktaandeel van 10,6% net PSA achter zich weet te laten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

26/06/2018

De gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten blijven voorlopig nog beperkt voor retailers en consumenten, maar de vrees voor een escalatie is reëel.

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

06/06/2018

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

“Protectionisme maakt iedereen armer” (Christian Verschueren, EuroCommerce)

22/03/2018

Handelsoorlogen en discriminatie binnen de eenheidsmarkt vergroten de druk op retailers in Europa. Algemeen directeur Christian Verschueren van EuroCommerce maakt zich zorgen, maar blikt vol vertrouwen vooruit.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.