Flinke omzet- en winstgroei voor D’Ieteren

Flinke omzet- en winstgroei voor D’Ieteren

De Brusselse autogroep D'Ieteren, de invoerder van de merken van de VW-groep en het moederbedrijf van Belron, heeft de voorbije zes maanden goed gepresteerd. Met dank aan de autotak, want de beglazingsmarkt vertoont hier en daar barsten.

+8,6% omzet, +61,5% winst

D'Ieteren realiseerde in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 3,23 miljard euro, 8,6% meer dan in het eerste semester van 2014. In een eerder stabiele Belgische automarkt wist D'Ieteren zijn marktaandeel te behouden en zijn omzet met 5,4% op te drijven. Die sterke prestatie is te danken aan de vernieuwde Passat (foto), die populairder dan ooit is op de fleetmarkt.

 

Beglazingsdochter Belron dreef de omzet met 11,9% op, al is het gros daarvan (circa 10%) toe te schrijven aan positieve wisselkoerseffecten. Terwijl de groep marktaandeel won in de Verenigde Staten, mede dankzij een strenge winter, smolt de omzet in Europa met 3,4%. "Mensen rijden iets minder door de economische situatie, maar ook snelheidsbeperkingen en een betere conditie van de wegen spelen mee", aldus nog de CEO.

 

Samen met herstructureringen en besparingen heeft die mooie omzetgroei ook geleid tot een serieuze winstsprong: de courante winst voor belastingen ging liefst 61,5% hoger om af te klokken op 140 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 83,7 miljoen euro, ook al flink meer dan de 65,9 miljoen euro over dezelfde periode het jaar voordien.

 

Belron trekt zich terug uit China

D'Ieteren, dat voor 94,85% eigenaar is van Belron, kondigde ook aan dat het zijn autoruitenhersteller gaat terugtrekken uit China. Belron had er sinds 2009 via overnames een netwerk uitgebouwd van 39 vestigingen, maar sloot er daar eind december al 31 van. Nu gaan ook de laatste acht vestigingen in de drie resterende steden dicht.

 

Volgens Axel Miller vormt de geografische spreiding in het reusachtige land een rem: er zouden enorme investeringen nodig zijn om er voldoende schaalgrootte te kunnen realiseren, en dan nog is succes niet gegarandeerd, zo klonk het. In bedekte termen hekelde de topman ook de lokale zeden, van fraude over lokale herstellers die onder de marktprijs werken: "In zo'n markt willen wij niet spelen. Misschien zal er over 10 à 15 jaar wel potentieel zijn in China."

 

China is overigens niet het enige land waar de autobeglazingsmarkt barsten vertoont: ook in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland (waar het onlangs Autotaalglas overnam), Brazilië en Turkije is Belron volop aan het herstructureren om de rendabiliteit op te krikken.

Tags: