Gerechtelijke bescherming voor gocartmaker Kettler | RetailDetail

Gerechtelijke bescherming voor gocartmaker Kettler

Gerechtelijke bescherming voor gocartmaker Kettler

Het Duitse sportartikelenbedrijf Kettler heeft een gerechtelijk akkoord gevraagd en gekregen. De familie Kettler wil zelf een doorstart maken en zo tegelijk een overname door een investeringsfonds afblokken.

Legendarisch trapautootje

Het Duitse bedrijf Kettler, opgericht in 1949 door Heinz Kettler, werd wereldberoemd met zijn 'Original Kettcar', de gocart of skelter waarvan er sinds 1962 al ruim 15 miljoen verkocht werden (onder meer eentje aan de 'kleine' Michael Schumacher). Met de introductie van de aluminiumfiets in 1977 schreef het bedrijf later alweer geschiedenis.

 

Maar tijden veranderen: dinsdag heeft het bedrijf uit Noordrijn-Westfalen een gerechtelijk akkoord gevraagd. Eind april werd al bekend dat het familiebedrijf (vandaag geleid door dochter Karin Kettler) tientallen miljoenen euro vers geld zocht, maar gesprekken met een buitenlandse investeerder sprongen begin deze week af. Om "een ongewenste overname door een financiële investeerder te vermijden" en de "onderneming te herpositioneren" heeft het management nu gerechtelijke bescherming aangevraagd en gekregen.

 

Het is niet de eerste keer dat Kettler in zwaar weer verkeert. In 2009 moest het bedrijf al eens honderden mensen ontslaan. In 2013 boekte Kettler nog een omzet van 200 miljoen euro, dik 100 miljoen minder dan vijf jaar eerder.

Te breed assortiment en te hoge productiekost

De problemen van Kettler klinken bekend in de oren. Enerzijds heeft de producent een relatief breed assortiment (tot zelfs pingpongtafels, tuinmeubels en fitnessapparatuur toe), wat de kostenstructuur niet ten goede komt. Anderzijds kampt het bedrijf met hoge productiekosten, want bijna alles is 'made in Germany' terwijl veel van zijn concurrenten al lang verhuisd zijn naar lageloonlanden.

 

Kettler telt momenteel nog ruim 1.100 medewerkers in het hoofdkantoor in Ense en de vier andere vestigingen in Duitsland. Er zijn ook een twintigtal mensen aan de slag in het Benelux-kantoor in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.