Gerechtelijke bescherming voor gocartmaker Kettler

Gerechtelijke bescherming voor gocartmaker Kettler

Het Duitse sportartikelenbedrijf Kettler heeft een gerechtelijk akkoord gevraagd en gekregen. De familie Kettler wil zelf een doorstart maken en zo tegelijk een overname door een investeringsfonds afblokken.

Legendarisch trapautootje

Het Duitse bedrijf Kettler, opgericht in 1949 door Heinz Kettler, werd wereldberoemd met zijn 'Original Kettcar', de gocart of skelter waarvan er sinds 1962 al ruim 15 miljoen verkocht werden (onder meer eentje aan de 'kleine' Michael Schumacher). Met de introductie van de aluminiumfiets in 1977 schreef het bedrijf later alweer geschiedenis.

 

Maar tijden veranderen: dinsdag heeft het bedrijf uit Noordrijn-Westfalen een gerechtelijk akkoord gevraagd. Eind april werd al bekend dat het familiebedrijf (vandaag geleid door dochter Karin Kettler) tientallen miljoenen euro vers geld zocht, maar gesprekken met een buitenlandse investeerder sprongen begin deze week af. Om "een ongewenste overname door een financiële investeerder te vermijden" en de "onderneming te herpositioneren" heeft het management nu gerechtelijke bescherming aangevraagd en gekregen.

 

Het is niet de eerste keer dat Kettler in zwaar weer verkeert. In 2009 moest het bedrijf al eens honderden mensen ontslaan. In 2013 boekte Kettler nog een omzet van 200 miljoen euro, dik 100 miljoen minder dan vijf jaar eerder.

Te breed assortiment en te hoge productiekost

De problemen van Kettler klinken bekend in de oren. Enerzijds heeft de producent een relatief breed assortiment (tot zelfs pingpongtafels, tuinmeubels en fitnessapparatuur toe), wat de kostenstructuur niet ten goede komt. Anderzijds kampt het bedrijf met hoge productiekosten, want bijna alles is 'made in Germany' terwijl veel van zijn concurrenten al lang verhuisd zijn naar lageloonlanden.

 

Kettler telt momenteel nog ruim 1.100 medewerkers in het hoofdkantoor in Ense en de vier andere vestigingen in Duitsland. Er zijn ook een twintigtal mensen aan de slag in het Benelux-kantoor in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top