GM concentreert Europese activiteiten bij Opel

GM concentreert Europese activiteiten bij Opel

De Amerikaanse autobouwer General Motors brengt al zijn Europese activiteiten onder bij Opel Group. Dit betekent onder meer dat die ook verantwoordelijk wordt voor merken als Cadillac en Chevrolet.

Europees marktaandeel opvijzelen

De aanpak past in de ambitie van General Motors om tegen 2022 een marktaandeel van 8 procent te halen in Europa, inclusief Rusland. Daarmee zou het merk het nummer twee worden, na marktleider Volkswagen.  Om dat te bereiken werd het plan Drive!2022 opgesteld. Opel zit nu aan 5,8 procent marktaandeel.

 

Tot 2018 plant het concern alvast 28 nieuwe modellen. Het wil onder meer een nieuw aanbod van goedkope auto’s lanceren om daarmee het Renault-merk Dacia te kunnen bekampen. Aanvankelijk wou GM dit doen via Chevrolet, maar het slaagde er niet in om dat merk als dusdanig te positioneren.

 

Rüsselsheim krijgt grote greep op bedrijf

Het nieuwe Opel Group – waarvoor de vennootschap GM Europe werd omgedoopt – zal worden geleid door Karl-Thomas Neumann vanuit het Duitse Rüsselsheim, die ook al de Duitse GM-dochter Adam Opel voorzit. Het management van Opel Group zal overigens voor het grootste deel bestaan uit directieleden van Opel Adam AG, zodat er voor weinig conflicten gevreesd moet worden.

Tags: