Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken

Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-188156594/

Een samenwerking tussen enkele grote bedrijven, zoals Ikea en Nestlé, wil dat de Europese Unie op de proppen komt met nieuwe regels die de uitstoot van vrachtwagens drastisch moet terugdringen, zodat de doelstellingen van de klimaatconferentie in Parijs kunnen worden behaald.

 

Brief naar EU-president

Vrachtvervoer is in Europa goed voor slechts 5 procent van het verkeer op de weg, maar het is wel verantwoordelijk voor een kwart van de uitstoot van CO2. Daarmee is hun aandeel groter dan dat van vliegtuigen. Een grote boosdoener is de efficiëntie van de brandstoffen, die de voorbije 20 jaar amper werd verbeterd.

 

De bedrijven hebben daarom een brief gestuurd naar EU-president Jean-Claude Juncker met de vraag om meer te eisen van de transportsector, omdat anders de doelstellingen niet zullen worden behaald. Naast Nestlé en Ikea hebben ook bedrijven als DHL, Kingfisher, Philips en Heathrow Airport de brief ondertekend.

 

Europa heeft beloofd om zijn uitstoot met 40 procent terug te dringen tegen 2030, maar om daarin te slagen moet de transportsector flink aangepakt worden. Tussen 1990 en 2010 is de uitstoot bij vrachtwagens met 36 procent gestegen en zonder nieuwe regelgevingen wordt er voor 2050 geen daling verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ikea opent in 2019 twee Belgische hotels

01/12/2017

De Zweedse meubelketen Ikea gaat in 2019 hotels openen in Antwerpen en Gent. De hotelketen Moxy, die in samenwerking met Marriott is opgezet, is ook al te vinden in New York, Parijs, Tokio, Chicago en Londen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Vleesconsumptie daalt het snelst in België

06/11/2017

België is het land waar in West-Europa de vleesconsumptie het snelst daalt. Tussen 2012 en 2016 is de vleesconsumptie in België met 16,7% gedaald, in de hele Europese Unie was dat slechts 1,4%.

Back to top