Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken | RetailDetail

Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken

Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-188156594/

Een samenwerking tussen enkele grote bedrijven, zoals Ikea en Nestlé, wil dat de Europese Unie op de proppen komt met nieuwe regels die de uitstoot van vrachtwagens drastisch moet terugdringen, zodat de doelstellingen van de klimaatconferentie in Parijs kunnen worden behaald.

 

Brief naar EU-president

Vrachtvervoer is in Europa goed voor slechts 5 procent van het verkeer op de weg, maar het is wel verantwoordelijk voor een kwart van de uitstoot van CO2. Daarmee is hun aandeel groter dan dat van vliegtuigen. Een grote boosdoener is de efficiëntie van de brandstoffen, die de voorbije 20 jaar amper werd verbeterd.

 

De bedrijven hebben daarom een brief gestuurd naar EU-president Jean-Claude Juncker met de vraag om meer te eisen van de transportsector, omdat anders de doelstellingen niet zullen worden behaald. Naast Nestlé en Ikea hebben ook bedrijven als DHL, Kingfisher, Philips en Heathrow Airport de brief ondertekend.

 

Europa heeft beloofd om zijn uitstoot met 40 procent terug te dringen tegen 2030, maar om daarin te slagen moet de transportsector flink aangepakt worden. Tussen 1990 en 2010 is de uitstoot bij vrachtwagens met 36 procent gestegen en zonder nieuwe regelgevingen wordt er voor 2050 geen daling verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Filet Pur: Een geniaal tactisch rampenplan

11/05/2018

De toekomst van de foodsector zit in een zak, niet in een doos. En smaakt naar de zee. Inderdaad, brugdagen tellen niet bij RetailDetail Food. Hier is dan ook ons korte maar daarom niet minder urgente FMCG-weekoverzicht!

Nestlé en Starbucks gaan intensief samenwerken

07/05/2018

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft een distributiedeal gesloten met Starbucks: voor zes miljard euro mag het bedrijf de merken van de Amerikaanse keten gaan verkopen.