Legendarische Citroën-showroom aan de Champs-Elysées verkocht aan Qatar

Legendarische Citroën-showroom aan de Champs-Elysées verkocht aan Qatar
De befaamde Citoën-showroom aan de Parijse Avenue des Champs-Elysées, al sinds 1927 eigendom van het Franse automerk, is voor 77 miljoen euro verkocht aan een Qatarese investeerder. Dat gebeurde al vorig jaar, maar moederconcern PSA (Peugeot-Citroën) – dat het pand wel blijft huren – weigerde totnogtoe om de naam van de koper bekend te maken.

Alweer aan Qatar

Volgens persagentschap Reuters is de koper niemand minder dan de vroegere emir van Qatarsjeik Hamad ben Khalifa al Thani, die in juni van dit jaar werd opgevolgd door zijn zoon. De prestigieuze showroom werd ingeschreven in het persoonlijke investeringsfonds van de sjeik, met zetel in Nederland.

 

Qatar is en was de voorbije jaren zeer actief bij onze zuiderburen. De voorbije 10 jaar kochten de Qatari al voor een slordige 6 miljard euro aan residentieel vastgoed (onder meer luxehotels), retailvastgoed (zoals luxewarenhuis Le Printemps) en andere Franse "kroonjuwelen" (denk maar aan voetbalclub Paris Saint-Germain).

 

Logo als gevel

De Citroën-showroom – beter bekend als de C 42 (naar het huisnummer) – is een van de meest emblematische panden aan de Parijse Champs-Elysées.

 

Tot in 1984 fungeerde de showroom, van ver herkenbaar aan zijn gevel met architecturale verwijzingen naar het Citroën-logo, nog als een écht verkooppunt, maar sindsdien wordt het pand, met zijn fenomenale autodraailift over meerdere verdiepingen, vooral als tentoonstellingsruimte gebruikt door PSA. Het hele gebouw werd in 2007 nog gerenoveerd voor een bedrag van 13 miljoen euro.

 

PSA, dat al een tijdje in slechte papieren zit, deed vorig jaar trouwens voor alles samen bijna 2 miljard euro aan vastgoed van de hand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top