Michelin koopt 40% van bandenwebshop Allopneus

Michelin koopt 40% van bandenwebshop Allopneus

De Franse bandenreus Michelin schakelt online een versnelling hoger: de groep kocht zopas 40% van de aandelen van Allopneus, Frankrijks grootste online bandenverkoper. Met de transactie is een bedrag van 60 miljoen euro gemoeid.

Drie miljoen banden per jaar

Allopneus.com verkocht in 2014 liefst drie miljoen banden en is daarmee goed voor 7% van de totale bandenverkoop bij onze zuiderburen. Met de participatie wil Michelin, dat zijn verkoop vorig jaar slechts met 0,7% zag toenemen, "zijn digitale aanbod en zijn commerciële aanwezigheid" verhogen om het groeiende aantal automobilisten dat online banden zoekt én koopt beter te kunnen bereiken.

 

"Vandaag informeert één automobilist op twee zich in de weken voorafgaand aan de aankoop van nieuwe banden. Drie op de vier Fransen zoeken die informatie al op het internet en 13% van hen koopt uiteindelijk online", klinkt het in Clermont-Ferrand. Michelin betaalt 60 miljoen euro voor een participatie van 40%.

 

Banden aanhalen met Euromaster

Michelin wil Allopneus beter laten aansluiten op Euromaster, zijn eigen netwerk van 2.300 bandencentrales in Europa (waarvan 400 in Frankrijk). De bandenspecialist wil de automobilist naar eigen zeggen "een vereenvoudigd en financieel interessant parcours aanbieden, van bij het zoeken naar informatie op het internet tot en met het plaatsen van de banden door echte professionals", aldus topman Jean-Dominique Senard van Michelin.

 

Didier Blaise, topman van Allopneus, hoopt dan weer "de groei te versnellen dankzij de power van de Michelin-groep". Bij Allopneus - dat in eigen land samenwerkt met meer dan 4.600 erkende bandencentrales - werken zo'n 200 mensen. 

 

Allopneus startte in 1983 als postorderverkoper van banden voor landbouw- en industrievoertuigen, toen nog onder de naam Pneus France Nord. In 2004 stootte Didier Blaise die activiteiten af om zich volop toe te leggen op de internetverkoop van autobanden. Met succes: Allopneus claimt vandaag de leiderspositie op de onlinemarkt van autobanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top