Midas profileert zich steeds sterker met multimerken-onderhoudsservice

Midas profileert zich steeds sterker met multimerken-onderhoudsservice

Begin 2011 introduceerde Midas België het "Merk-Onderhoud": een servicebeurt volgens het onderhoudsboekje en mét behoud van de merkgarantie. Anderhalf jaar later is dat systeem al uitgerold in 34 van de 41 Midas-garages die ons land telt, zo meldt de groep. Daarmee ontpopt Midas zich meer dan ooit tot een te duchten concurrent van de merkgarages.

95% Belgische wagenpark gedekt

Volgens de Europese richtlijn 1400/2002 heeft elke automobilist het recht om de vrije concurrentie te laten spelen en zijn wagen te laten onderhouden waar hij wil, mét behoud van de fabrieksgarantie, en dit vanaf het eerste onderhoud. Daar zijn wel twee voorwaarden aan verbonden: de voorschriften voor het onderhoud moeten strikt worden nageleefd en de vervangingsonderdelen moeten van evenwaardige kwaliteit zijn aan de originele.

 

Dat lijkt geen probleem te zijn voor Midas: "De onderdelen, oliën en motorvloeistoffen die we gebruiken, kopen we in bij dezelfde fabrikanten en distributeurs die ook de constructeurs en de merkgarages bevoorraden", zegt Denis Séguier, algemeen directeur van Midas België.

 

Voor de onderhoudsvoorschriften kan Midas terugvallen op een database met gedetailleerde onderhoudsplannen, ontwikkeld en up-to-date gehouden door het Franse moederbedrijf Mobivia Groupe. "Via dat bestand beschikken wij over de precieze onderhoudsplannen van bijna 5.000 modellen van 28 merken die op de markt kwamen sinds 1990. Die dekken ongeveer 95% van het Belgische wagenpark, bestelwagens en SUV’s inbegrepen", maakt Denis Séguier zich sterk.

 

Rekenmodule online en mobiel

"Midas heeft een reputatie hoog te houden wat de prijs betreft en dat doen we ook", vervolgt Séguier. De tarieven van het Merk-Onderhoud staan online via een simulator. "Je tikt de informatie over jouw wagen en de kilometerstand in en je ontvangt online een gepersonaliseerd bestek met alle interventies en prijzen. Dat kan de klant vergelijken met wat hem aangerekend wordt door zijn merkgarage."

 

Dat internetbestek is rechtstreeks gelinkt aan het Merk-Onderhoud en kan ook geconsulteerd worden via een mobiele applicatie voor smartphones. "Via diezelfde applicatie kunnen onze klanten ook de dichtstbijzijnde Midas-garage traceren. Zo ontwikkelen we stap voor stap een totaalpakket waarmee we verder willen uitgroeien tot een te duchten concurrent voor de merkgarages", zegt Denis Séguier. 

 

Wereldleider in snelle autoherstellingen

De eerste Midas garage opende de deuren in 1956 in Macon, Georgia (USA). Nauwelijks één jaar later waren er al een honderdtal 'Midas shops', verspreid over de hele VS. De groep maakte furore met zijn "uitlaatvervanging in 30 minuten", een revolutionair idee van Midas-stichter Nate Sherman.  Het concept van "de snelle herstelling zonder afspraak" vormt de basis van de internationale expansie die begon in Mexico, Canada en Australië. In 1975 startte de verovering van Europa, vanuit België. Daarna volgden ook Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Polen en Portugal.

 

In september 2004 treedt Midas toe tot de Mobivia Groupe, een van de Europese marktleiders in autoservice. Dat bedrijf begon in de jaren 1970 met de uitbouw van Norauto in Frankrijk en bestaat inmiddels uit autonome bedrijven met een sterke naambekendheid: naast Norauto en Midas zijn dat nog Auto 5, Carter-Cash en Maxauto.

 

Vandaag is de Midas Groep wereldleider in snelle autoherstellingen, met een wereldwijd netwerk van 2.800 garages op vijf continenten, waarvan 43 in België. Van die 43 Belgische garages worden er 11 uitgebaat in eigen beheer en 32 door franchisenemers.

Tags: