Midas profileert zich steeds sterker met multimerken-onderhoudsservice

Midas profileert zich steeds sterker met multimerken-onderhoudsservice

Begin 2011 introduceerde Midas België het "Merk-Onderhoud": een servicebeurt volgens het onderhoudsboekje en mét behoud van de merkgarantie. Anderhalf jaar later is dat systeem al uitgerold in 34 van de 41 Midas-garages die ons land telt, zo meldt de groep. Daarmee ontpopt Midas zich meer dan ooit tot een te duchten concurrent van de merkgarages.

95% Belgische wagenpark gedekt

Volgens de Europese richtlijn 1400/2002 heeft elke automobilist het recht om de vrije concurrentie te laten spelen en zijn wagen te laten onderhouden waar hij wil, mét behoud van de fabrieksgarantie, en dit vanaf het eerste onderhoud. Daar zijn wel twee voorwaarden aan verbonden: de voorschriften voor het onderhoud moeten strikt worden nageleefd en de vervangingsonderdelen moeten van evenwaardige kwaliteit zijn aan de originele.

 

Dat lijkt geen probleem te zijn voor Midas: "De onderdelen, oliën en motorvloeistoffen die we gebruiken, kopen we in bij dezelfde fabrikanten en distributeurs die ook de constructeurs en de merkgarages bevoorraden", zegt Denis Séguier, algemeen directeur van Midas België.

 

Voor de onderhoudsvoorschriften kan Midas terugvallen op een database met gedetailleerde onderhoudsplannen, ontwikkeld en up-to-date gehouden door het Franse moederbedrijf Mobivia Groupe. "Via dat bestand beschikken wij over de precieze onderhoudsplannen van bijna 5.000 modellen van 28 merken die op de markt kwamen sinds 1990. Die dekken ongeveer 95% van het Belgische wagenpark, bestelwagens en SUV’s inbegrepen", maakt Denis Séguier zich sterk.

 

Rekenmodule online en mobiel

"Midas heeft een reputatie hoog te houden wat de prijs betreft en dat doen we ook", vervolgt Séguier. De tarieven van het Merk-Onderhoud staan online via een simulator. "Je tikt de informatie over jouw wagen en de kilometerstand in en je ontvangt online een gepersonaliseerd bestek met alle interventies en prijzen. Dat kan de klant vergelijken met wat hem aangerekend wordt door zijn merkgarage."

 

Dat internetbestek is rechtstreeks gelinkt aan het Merk-Onderhoud en kan ook geconsulteerd worden via een mobiele applicatie voor smartphones. "Via diezelfde applicatie kunnen onze klanten ook de dichtstbijzijnde Midas-garage traceren. Zo ontwikkelen we stap voor stap een totaalpakket waarmee we verder willen uitgroeien tot een te duchten concurrent voor de merkgarages", zegt Denis Séguier. 

 

Wereldleider in snelle autoherstellingen

De eerste Midas garage opende de deuren in 1956 in Macon, Georgia (USA). Nauwelijks één jaar later waren er al een honderdtal 'Midas shops', verspreid over de hele VS. De groep maakte furore met zijn "uitlaatvervanging in 30 minuten", een revolutionair idee van Midas-stichter Nate Sherman.  Het concept van "de snelle herstelling zonder afspraak" vormt de basis van de internationale expansie die begon in Mexico, Canada en Australië. In 1975 startte de verovering van Europa, vanuit België. Daarna volgden ook Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Polen en Portugal.

 

In september 2004 treedt Midas toe tot de Mobivia Groupe, een van de Europese marktleiders in autoservice. Dat bedrijf begon in de jaren 1970 met de uitbouw van Norauto in Frankrijk en bestaat inmiddels uit autonome bedrijven met een sterke naambekendheid: naast Norauto en Midas zijn dat nog Auto 5, Carter-Cash en Maxauto.

 

Vandaag is de Midas Groep wereldleider in snelle autoherstellingen, met een wereldwijd netwerk van 2.800 garages op vijf continenten, waarvan 43 in België. Van die 43 Belgische garages worden er 11 uitgebaat in eigen beheer en 32 door franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top