Mitsubishi telt half miljard neer na gesjoemel | RetailDetail

Mitsubishi telt half miljard neer na gesjoemel

Mitsubishi telt half miljard neer na gesjoemel

De Japanse autobouwer Mitsubishi betaalt 600 miljoen dollar (530 miljoen euro) schadevergoeding aan klanten die een auto kochten die veel meer schadelijke gassen uitstootte dan officieel werd vermeld.

Gered door Nissan

Met dat geld zal Mitsubishi 625.000 klanten vergoeden voor hun geleden schade, aan 956 dollar (850 euro) per persoon. Met dat geld wil Mitsubishi zijn klanten vergoeden voor het extra brandstofverbruik en de hogere belastingen die ze moeten betalen.

 

De schadevergoeding geldt voor de modellen eK Wagon, eK Space, Dayz en Dayz Roox, maar mogelijk wordt binnenkort bekend gemaakt dat ook andere modellen betrokken waren bij de fraude. De Dayz en Dayz Roox produceerde Mitsubishi voor Nissan, en toen dat zelf testen uitvoerde rond het verbruik van de wagens, kwam het gesjoemel aan het licht.

 

Nadat het schandaal losbarstte stapten twee bestuursleden bij Mitsubishi op en stortte de aandelenkoers volledig in elkaar. Nissan redde toen Mitsubishi door voor een bedrag van bijna twee miljard euro ongeveer een derde van het bedrijf over te nemen.

 

Mitsubishi is trouwens niet de enige Japanse autobouwer die in de problemen is gekomen: het Japanse ministerie van Transport voert momenteel ook een onderzoek uit naar de modellen van Suzuki.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen

28/06/2018

Test Aankoop heeft ettelijke honderden valse webshops ontmaskerd die bestaande domeinnamen misbruiken. Alle 800 hebben ze een .be-domeinnaam en verkopen ze (merk)kledij, -schoenen en accessoires aan fikse kortingen.

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Doorzichtige Coca-Cola komt naar Japan

06/06/2018

Coca-Cola lanceert in Japan doorzichtige cola. De nieuwe cola-variant houdt de typische smaak, maar wil voor de zomer extra fris en ‘light’ zijn. Daar hoort dan ook een transparant kleurtje bij.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

30/03/2018

Delhaize, al 42 jaar klant bij Veviba, maakte meteen na het vleesschandaal een einde aan de samenwerking met het slachthuis uit Bastenaken en zet de strijd nu verder voor een Brusselse rechtbank. Veviba eist echter zelf ook een schadevergoeding van Delhaize.