Nissan verkocht nooit eerder zoveel auto’s

Nissan verkocht nooit eerder zoveel auto’s

De Japanse autoconstructeur Nissan heeft in 2014 een recordverkoop van 5,31 miljoen voertuigen behaald. Daarmee verstevigt de alliantie Renault-Nissan haar vierde plaats op de automarkt wereldwijd.

Sterkste groei in Europa

Nissan zag zijn autoverkoop in 2014 met 4,1% stijgen tot 5,31 miljoen stuks, onder meer dankzij het enorme succes van zijn Qashqai (foto). De sterkste groei realiseerde het merk in Europa (+14,4%), gevolgd door de Verenigde Staten (+11,1%) en Mexico (+10,9%). Die forse groeicijfers compenseerden ruimschoots de stagnering in China (+0,5%) en de daling op de Japanse thuismarkt (-1,3%).

 

Nu de cijfers van Nissan bekend zijn, kan meteen ook de balans worden opgemaakt van de alliantie Renault-Nissan. Renault (inclusief Dacia), verkocht 2,71 miljoen wagens en bestelwagens. Het recentelijk opgeslokte Russische Lada (Avtovaz) verkocht er 439.100 (een daling met 17,9%). Met de 5,31 miljoen stuks van Nissan erbij geeft dat een totaal van 8,46 miljoen auto's.

 

Daarmee verstevigt de alliantie Renault-Nissan haar vierde plaats op de automarkt wereldwijd. Die wordt nu al drie jaar op een rij aangevoerd door Toyota, vóór Volkswagen en General Motors. Maar de Fransen zouden geen Fransen zijn als ze al niet luidop beginnen dromen van een plaatsje op het wereldpodium...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top