Nu ook ‘zware’ VW’s, Porsches en Audi’s met sjoemelsoftware

Nu ook ‘zware’ VW’s, Porsches en Audi’s met sjoemelsoftware

De Amerikaanse en Canadese milieuwaakhonden hebben nu ook 'sjoemelsoftware' aangetroffen in luxemodellen van de Porsche Cayenne, de VW Touareg en een aantal zware Audi's. Het Volkswagen-concern ontkent echter en belooft zijn volle medewerking.

"Na 1 seconde al 9 keer boven de norm"

"Exact één seconde na het einde van de test wijzigt de software de parameters van de motor en begint die opnieuw als normaal stikstof uit te stoten. Daarmee wordt negen keer de norm in de VS overschreden", zo melden de Amerikaanse en Canadese milieu-autoriteiten.

 

Zij testten een aantal luxemodellen van VW, Porsche en Audi, uitgerust met een V6 drieliter dieselmotor. Daarbij horen de SUV-modellen Touareg (VW), Cayenne (Porsche) en Q5 (Audi), alsook de Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 en Audi A8L. Volgens EPA, het agentschap dat in septemper het milieuschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht, rijden er zo'n 10.000 auto's met dergelijke sjoemelsoftware rond. Ter vergelijking: in september ging het om 11 miljoen auto's wereldwijd.

 

Volkswagen ontkent vooralsnog de aantijgingen. Porsche, waarvan de naam voor het eerst opduikt in 'dieselgate', zegt kennis te hebben genomen van de beschuldigingen en onderzoekt de zaak.

 

Vooralsnog amper impact op verkoop

Gisteren maakte automobielfederatie Febiac de inschrijvingscijfers voor de maand oktober bekend, de eerste volledige maand sinds 'dieselgate'. De affaire heeft vooralsnog geen directe impact op de autoverkoop: die steeg voor de vijfde maand op rij (+3,6% tot 39.474). Voor heel 2015 werden er al 431.996 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er 1,8% meer dan in dezelfde 10 maanden een jaar eerder.

 

Ook de merken van de Volkswagen-groep hebben nog weinig last van 'dieselgate': VW zelf gaat wel 1,85% achteruit en moet de leidersplaats laten aan Renault, maar Audi en Skoda stegen respectievelijk met 14% en 7,1%. De Spaanse VW-dochter Seat blijft klappen krijgen: -32% nadat het vorig maand al 17,3% zakte.

 

Analisten wijzen er wel op dat de cijfers betrekking hebben op inschrijvingen. Doorgaans koopt de Belg zijn auto op bestelling, zodat er vaak enige tijd verloopt tussen aankoop en inschrijving. Het wordt voor VW en invoerder D'Ieteren bang uitkijken naar de volgende maanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top