Fusiegesprekken tussen Peugeot en Opel aan de gang | RetailDetail

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

De Franse autogroep PSA, moederbedrijf van merken als Peugeot en Citroën, voert verkennende gesprekken met General Motors rond het samenvoegen van de eigen activiteiten en die van het Duitse Opel en het Britse Vauxhall, die in handen zijn van GM.

16 procent marktaandeel

Het bestaan van de gesprekken wordt bevestigd door de woordvoerder van PSA, maar verdere details gaf die momenteel niet vrij. Momenteel werken beide bedrijven al samen voor de productie van SUV’s en monovolumes. Dat is een restant van een eerdere poging om samen te smelten, die in 2013 ten einde kwam, toen GM zijn aandeel van 7% bij PSA opnieuw van de hand deed.

 

De gesprekken leiden mogelijk tot een overname van Opel door PSA en bronnen stellen dat de komende dagen of weken meer nieuws mag worden verwacht. Als de fusie er komt, dan wordt er een autobouwer gecreëerd met een Europees marktaandeel van 16%, waarmee het groter wordt dan Renault, maar wel nog steeds kleiner dan marktleider Volkswagen.

 

Bij een overname kan PSA profiteren van schaalvoordelen en krijgt het wat interessante technologie in handen. GM kan zich dan weer terugtrekken van de Europese markt, waar het nooit echt succesvol is geweest. Bovendien wordt de winst van het bedrijf tegenwoordig gedrukt door de zwakke pond als gevolg van de brexit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.