Fusiegesprekken tussen Peugeot en Opel aan de gang | RetailDetail

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

De Franse autogroep PSA, moederbedrijf van merken als Peugeot en Citroën, voert verkennende gesprekken met General Motors rond het samenvoegen van de eigen activiteiten en die van het Duitse Opel en het Britse Vauxhall, die in handen zijn van GM.

16 procent marktaandeel

Het bestaan van de gesprekken wordt bevestigd door de woordvoerder van PSA, maar verdere details gaf die momenteel niet vrij. Momenteel werken beide bedrijven al samen voor de productie van SUV’s en monovolumes. Dat is een restant van een eerdere poging om samen te smelten, die in 2013 ten einde kwam, toen GM zijn aandeel van 7% bij PSA opnieuw van de hand deed.

 

De gesprekken leiden mogelijk tot een overname van Opel door PSA en bronnen stellen dat de komende dagen of weken meer nieuws mag worden verwacht. Als de fusie er komt, dan wordt er een autobouwer gecreëerd met een Europees marktaandeel van 16%, waarmee het groter wordt dan Renault, maar wel nog steeds kleiner dan marktleider Volkswagen.

 

Bij een overname kan PSA profiteren van schaalvoordelen en krijgt het wat interessante technologie in handen. GM kan zich dan weer terugtrekken van de Europese markt, waar het nooit echt succesvol is geweest. Bovendien wordt de winst van het bedrijf tegenwoordig gedrukt door de zwakke pond als gevolg van de brexit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top