Steeds meer tweedehandse auto’s op Belgische wegen

Steeds meer tweedehandse auto’s op Belgische wegen

Vorig jaar waren nieuwe wagens nog goed voor amper 29% van de inschrijvingen in ons land. In 2011 was dat nog 33%. De betere kwaliteit van auto's en de instroom van goed uitgeruste leasingwagens verklaart die trend.

Belgisch autopark vergrijst

Het Belgische autopark wordt met de jaren ouder. Lag de gemiddelde leeftijd van een auto tien jaar geleden op 7 jaar, 9 maanden en 18 dagen, dan was die vorig jaar al gestegen tot 8 jaar, 6 maanden en 5 dagen, zo blijkt uit cijfers van Febiac. Momenteel is 57% van de auto's die in ons land rondrijden tweedehands aangekocht, tegenover 43% nieuw.

 

Dat verschil wordt ook jaar na jaar groter, zo blijkt uit een analyse van verzekeraar Axa België: vorig jaar betrof 71% van alle inschrijvingen een tweedehandse auto tegenover 29% voor nieuwe wagens. Nu al rijdt ruim 71% van de klanten van Axa rond met een tweedehandse wagen.

 

"De kwaliteit van de voertuigen is de laatste jaren stelselmatig toegenomen", zegt Axa-woordvoerder Gianni Demuynck in De Standaard. "Ze gaan langer mee en vergen minder onderhoud. Constructeurs geven bovendien langere garantietermijnen, wat het vertrouwen van de koper versterkt."

 

Constante instroom van bedrijfswagens

Al is er nog een belangrijke reden: de onophoudelijke instroom van leasingwagens. "Tweedehandse bedrijfswagens zijn een erg aantrekkelijk segment voor de particuliere klant", zegt Gianni Demuynck. "Die wagens hebben weliswaar vaak een hoge kilometerstand - 80.000 à 100.000 kilometer is geen uitzondering - maar tegelijk zijn ze vaak voorzien van opties die anders niet binnen het budget van de klant zouden passen, als hij voor een nieuwe auto zou kiezen."

 

Autofederatie Febiac bevestigt het groeiende succes van de occasiemarkt. "Die markt bedient een groot publiek dat geen nieuwe auto wil of kan kopen. Sommige mensen hebben gewoon niet de middelen voor een nieuwe auto, anderen willen niet de kopzorgen die zo'n nieuwe auto met zich brengt, het hartzeer bij de eerste bluts of kras. Ook veel jongere chauffeurs, die hun eerste auto kopen, begeven zich op de tweedehandsmarkt", aldus nog Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top