Toyota derde jaar op rij grootste autobouwer ter wereld

Toyota derde jaar op rij grootste autobouwer ter wereld

Drie op een rij voor Toyota: de Japanse autoconstructeur is alweer 's werelds grootste autoconstructeur, vóór Volkswagen en General Motors. Al kan het voor de Japanners wel eens de laatste keer zijn.

Ook Volkswagen boven de 10 miljoen stuks

De Japanse autoconstructeur Toyota was in 2014 voor de derde keer op rij de grootste autobouwer ter wereld. Het bedrijf bracht welgeteld 10,23 miljoen voertuigen aan de man, een stijging met 3%. In de cijfers zitten voor een goed begrip ook de zustermerken Lexus, Daihatsu en Hin vervat.

 

Van de concurrentie is enkel de Volkswagen-groep (met ook Audi, Seat, Skoda e.a.) er ook in geslaagd om de kaap van de 10 miljoen auto's te ronden, en dat voor het eerst in zijn geschiedenis. Het Duitse autoconcern strandde op 10,14 miljoen, een stijging met 4,2% in vergelijking met 2013.

 

Op de derde plaats komt het Amerikaanse General Motors (o.a. Opel, Vauxhall, Buick, Chevrolet, Cadillac), met 9,92 miljoen verkochte voertuigen, ook al een stijging met 2,1%. Van de nummers 4 en 5 (het Zuid-Koreaanse Hyundai-Kia en het Amerikaanse Ford) zijn de cijfers nog niet bekend, maar zij kunnen de top-3 niet bedreigen. Nog verderop volgen de Franse constructeurs: PSA (Peugeot-Citroën-DS) verkocht vorig jaar 2,938 miljoen stuks, Renault (inclusief Dacia en Samsung Motors) klokte af op 2,712 miljoen stuks.

 

VW allergrootste in 2015?

Tot de internationale financiële crisis was General Motors tientallen jaren lang de grootste autobouwer ter wereld, maar in 2008 verloor het die positie aan Toyota. In 2011 moest het Japanse bedrijf de titel één jaar opnieuw afstaan aan GM, toen Japan getroffen werd door een aardbeving met tsunami en de productie een tijdlang stil lag.

 

Mogelijk komt er in 2015 wel een einde aan de Toyota-dominantie: de Japanners verwachten namelijk zelf dat hun verkoop dit jaar met 1% zal dalen tot zo'n 10,15 miljoen eenheden. Volkswagen daarentegen koestert grote ambities, met name in China: de Duitsers willen er een aantal nieuwe productievestigingen openen. Toyota bouwt alvast tot maart 2016 geen nieuwe fabrieken, maar wil "de komende jaren eerder de competitiviteit versterken dan in een race om kwantiteit te stappen", zo liet een woordvoerder fijntjes weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Back to top