Toyota en VW stappen in digitale allianties

Toyota en VW stappen in digitale allianties

Na Opel-moeder GM vorig jaar hebben nu ook ’s werelds twee grootste autobedrijven ‑ Toyota en Volkswagen ‑ een alliantie gesloten met een digitaal taxiplatform. De autosector lijkt meer en meer in te zetten op een toekomst waarbij mensen geen auto meer bezitten.

 

Toyota & Uber

Toyota investeert een niet nader genoemd bedrag in het digitale taxiplatform Uber. De Japanse autobouwer zal onder meer tegen speciale tarieven auto’s leasen aan chauffeurs die de app van Uber gebruiken.

 

"Het delen van ritten heeft grote potentie voor de toekomst van mobiliteit", liet Toyota-manager Shigeki Tomoyama weten in een verklaring. "Door deze samenwerking met Uber willen we nieuwe manieren ontdekken voor het leveren van veilige, gemakkelijke en aantrekkelijke mobiliteitsdiensten voor consumenten.”

 

Beide bedrijven zijn ook van plan “kennis uit te wisselen en elkaars research aan te vullen” bij de ontwikkeling van autonome voertuigen en digitale diensten.

 

Volkswagen en Gett

Toyota kwam met het nieuws op de proppen net op de dag dat ook die andere autogigant, het Duitse Volkswagen, een deal bekendmaakte met de in Tel Aviv gebaseerde concurrent van Uber, Gett. De Duitsers pompen 300 miljoen dollar in de Israëlische start-up die behalve in zijn thuisland ook al actief is in het Verenigd Koninkrijk, Rusland en New York City. “We willen tegen 2025 een van de grootste leveranciers van mobiliteit ter wereld worden”, zei Mattias Müller, de CEO van VW.

 

Eerder investeerde ook General Motors al 500 miljoen dollar in Lyft, dat in de Verenigde Staten de grootste concurrent is van Uber. De interesse van autogiganten voor digitale taxiplatformen hoeft niet te verbazen: begin dit jaar wees een studie bij 16.000 mensen nog uit dat de consument autobezit niet langer als een noodzaak ziet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

UberEats breidt dienst uit in Brussel

18/04/2017

Uber gaat zijn UberEats-service in Brussel verder uitbreiden. Gebruikers kunnen hun maaltijden voortaan niet enkel thuis laten leveren, maar ook op het werk of zelfs in een park. Bestellingen kunnen ook verder op voorhand besteld worden.

Back to top