UPDATE Autosector vraagt behoud federale ecopremie tot na Autosalon

UPDATE Autosector vraagt behoud federale ecopremie tot na Autosalon

De federale korting voor wie een milieuvriendelijke auto koopt, loopt op haar laatste wieltjes. De regeringsonderhandelaars willen die namelijk weg, en de ontslagnemende regering Leterme heeft besloten die ecopremie nog voor het Autosalon af te schaffen. De autosector betreurt de beslissing en roept ze de overheid op om de premie nog te blijven toekennen tot en met 31 januari, dus tot na het Autosalon.

Uitloopscenario nodig

Zowel Febiac als Federauto vragen een overgangsregeling om de markt niet al te zeer te verstoren. "Zonder een duidelijke en goed gecommuniceerde overgangsregeling dreigt de extreem korte periode tot het einde van het jaar ronduit een zootje te worden voor de klant, voor de autosector zelf en voor de bevoegde overheidsdiensten die de inschrijvingen van de voertuigen en de aanvragen tot premie moeten afhandelen", stelt de sector. Die eist bovendien een duidelijk signaal dat er ook zekerheid zal worden gegeven aan "iedereen die recent een auto heeft besteld of nog zal bestellen voor het einde van dit jaar, daarbij rekenend op de CO2-korting, maar wiens voertuig pas in de loop van volgend jaar geleverd kan worden. Deze engagement mogen niet verbroken worden!"

Autosalon in het gedrang

De sector vreest trouwens niet alleen voor een enorme rush naar de showrooms de komende weken, maar vooral voor een absoluut doodse periode in januari, net de maand waarin het Autosalon op de Brusselse Heizel doorgaat. Dat is traditiegetrouw goed voor een kwart van de totale jaaromzet in ons land en bepaalt of het voor de autosector een goed jaar wordt of niet. "Onze bedrijven hebben de voertuigen die zij verwachten te verkopen in 2012 al lang besteld en kunnen zich in de huidige context absoluut geen mislukt salon veroorloven", klinkt het bij de autofederaties.

Een auto op drie mét ecopremie

De federale ecopremie werd in 2008 in het leven geroepen om het wagenpark in ons land te vergroenen. Met succes, want bij de invoering ervan voldeed slechts één wagen aan de eisen inzake CO2-uitstoot (de hybride Toyota Prius). Sindsdien lanceerden de constructeurs steeds "groenere" auto's, zodat vandaag één wagen op drie verkocht wordt met de federale premie er bovenop.

UPDATE: Groene wagens vandaag al duurder

Inmiddels lijkt het erop dat de oproep van de autosector in dovemansoren is gevallen. Zakenkrant De Tijd vernam intussen dat de overheidskorting al vanaf vandaag vervalt. De formateur en de onderhandelaars hebben afgesproken dat alleen bestelbonnen voor wagens tot en met 28 november - gisteren dus - geldig zijn. Enkel wie nog snel een wagen in stock koopt die nog voor het einde van het jaar geleverd kan worden, krijgt de korting nog. Wie een wagen bestelt die nog van de band moet rollen, mag de korting vergeten, aldus De Tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top