Verkoop diesel zakt naar dieptepunt

Verkoop diesel zakt naar dieptepunt

Het verbruik van diesel heeft in 2013 opnieuw een dieptepunt bereikt, al heeft de sector één grote hoop: sinds de accijnsverhoging in Nederland komen steeds meer Noorderburen zich bij ons bevoorraden.

8,144 miljard liter diesel versus 1,66 miljard liter benzine

Het verbruik van benzine steeg vorig jaar naar 1,66 miljard liter, een verhoging met 1,5% die volgens de Belgische Petroleum Federatie het resultaat is van de blijvende toename van het aantal inschrijvingen van nieuwe benzinewagens sinds eind 2011: van 24% in 2011 naar 34% in 2013. Die stijging zet zich ook dit jaar nog door: eind mei betrof al 37% van de inschrijvingen een benzinewagen.

 

Tegelijk tanken we minder diesel: in 2013 nog zo'n 8,144 miljard liter; twee jaar geleden ging het nog om 8,761 miljard liter. Eén troost voor de sector: intussen is het aantal tankstations in ons land gestabiliseerd op 3.178 (cijfer op 1 januari 2014).

 

Accijnsverhoging leidt tot brandstoftoerisme

De BPF waarschuwt de onderhandelaars voor de toekomstige federale regering niet te lichtzinnig om te springen met accijnsverhogingen op diesel. De Federatie geeft toe dat "het aandeel van diesel in het volume motorbrandstoffen dat op de Belgische markt wordt gebracht té doorslaggevend" is (83% diesel versus 17% benzine), maar pleit ervoor om "zeker geen nieuwe belastingen te heffen op diesel" maar eerder "het verbruik van benzine te stimuleren door de accijnzen op benzine te verlagen".

 

De BPF wijst naar Nederland: sinds Den Haag de accijnzen op brandstof verhoogde, daalt de verkoop van diesel en benzine er al vier maanden op een rij. In februari was nog sprake van een verkoopdaling van 18 miljoen liter diesel, in mei was dit al opgelopen naar 50 miljoen liter. Bij benzine nam de verkoopdaling toe van 7 miljoen liter in februari naar 27 miljoen liter in mei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top