Verkoop dieselwagens boert achteruit

Verkoop dieselwagens boert achteruit

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden er in ons land 285.116 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat zijn er 41.329 minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Opvallend: de diesels blijven aan populaireit inboeten.

Afschaffing CO2-korting én aanslepende crisis

De verklaringen voor de algehele daling zijn al langer gekend: "De sector heeft de effecten van de opheffing van de federale CO2-korting ondergaan en daardoor werden er 20.000 inschrijvingen geanticipeerd in december 2011. Zonder nog te spreken van de crisisconjunctuur die België en Europa tekent", klinkt het bij Febiac, dat zopas de halfjaarstatistieken bekendmaakte van de nieuwe inschrijvingen.

 

In de top 3 van de meest verkochte voertuigen blijft de volgorde gerespecteerd: de Renault Mégane, de Volkswagen Golf en de Citroën C4 voeren nog altijd de verkooplijsten aan.

 

Bij de berlines snoept de Volkswagen Polo de eerste plaats af van de Opel Corsa; de Ford Fiesta staat op drie. Geen wijzigingen zijn er te bespeuren in de top-3 bij de breaks (Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Renault Mégane), de cabrio's (Fiat 500, Peugeot 308 en Volkswagen Golf) en de SUV’s (Nissan Qashqai, Dacia Duster en Peugeot 3008).

 

Bij de monovolumes rijdt de Renault Mégane op kop, gevolgd door de Opel Zafira en de Citroën C4 Picasso. In het nichesegment van de coupés heeft Renault met zijn Mégane Coupé ook de populairste; dan volgen de Audi A5 en de Mercedes C-klasse.

 

Meer benzines, minder diesels

De verschuiving van voertuigen met een dieselmotor naar wagens met een benzinemotor, een tendens die zich al aftekende in het eerste kwartaal, was in het tweede trimester nog sterker merkbaar. Bedroeg de verhouding tussen ingeschreven diesel- en benzinevoertuigen voor heel 2011 nog 75,3% tegenover 23,5%, dan daalde deze naar 69,5%/29,7% aan het eind van het eerste kwartaal en naar 68,54%/30,55% eind juni van dit jaar. Het aandeel van voertuigen met een alternatieve aandrijving blijft verwaarloosbaar (amper 0,89%).

 

Naar de verklaring is het niet ver zoeken: door de afschaffing van de CO2-korting hebben dieselauto’s flink wat van hun fiscale aantrekkingskracht verloren. Die regeringsmaatregel laat zich vooral voelen in de categorie van de kleinere stadswagens: bij vier van de vijf best verkochte modellen in dat segment reden er de voorbije maanden meer diesels dan benzines uit de showroom.

 

Piaggio blijft populairste tweewieler

Het Italiaanse scootermerk Piaggio blijft, net als in 2011, het populairste merk op de markt van de gemotoriseerde tweewielers. Honda en BMW staan ook op het podium. Alles samen werden er de voorbije zes maanden 15.234 gemotoriseerde tweewielers ingeschreven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top