Verkoop elektrische wagens stijgt met 20%

Verkoop elektrische wagens stijgt met 20%

De Europese verkoop van elektrische wagens is in het derde kwartaal met 20% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In België werden er bijna drie keer zo veel elektrische wagens verkocht, in Nederland was er dan weer een terugval.

België snelste groeier

In totaal werden er in het derde kwartaal in de Europese Unie iets meer dan 35.000 elektrische wagens verkocht, goed voor een stijging van 20,2% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groei was er te vinden in België, waar de verkoop met 162% steeg van 812 naar 2.125. Die sterke groei is ongetwijfeld te danken aan de bonussen die de regering uitdeelt aan Belgen die een elektrische wagen kopen.

 

In Nederland werden er wel meer elektrische wagens verkocht dan in België, 3.368 in totaal, maar ten opzichte van een jaar eerder viel de verkoop er wel met 48% terug. In Nederland leeft dan ook het omgekeerde effect als in België, aangezien er daar een aantal regels gewijzigd zijn en het nu minder voordelig is om een elektrische wagen te kopen.

 

De grootste terugval was er in Griekenland, waar er in het derde kwartaal nog maar 8 elektrische wagens werden verkocht. Dat is een terugval van 70%, die waarschijnlijk te wijten is aan de grote economische crisis in het land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top