Verkoop motorhomes en caravans boomt

Verkoop motorhomes en caravans boomt

De verkoop van nieuwe en tweedehands motorhomes in België zal in 2014 voor het eerst boven de 10.000 uitkomen. Voorts zullen er meer dan 7.000 caravans aan de man worden gebracht.

Belgen verkiezen motorhome boven caravan

In tegenstelling tot Nederland, waar de caravan populairder is, kiezen de Belgen meer voor een motorhome, zo blijkt uit cijfers van de Belgian Caravan-Camping and Motorhome Association (BCCMA).

 

Tijdens het eerste halfjaar van 2014 werden 5.722 motorhomes en 3.688 caravans ingeschreven en in het tweede semester kan dat nog een pak aandikken. In oktober vindt immers het gespecialiseerde salon Mobicar plaats op de Brusselse Heizel. Verwacht wordt dan ook dat voor heel het jaar de kaap van de 10.000 motorhomes zal worden gerond en voor het eerst in vijftien jaar meer dan 7.000 caravans verkocht zullen worden.

 

Nederlanders verkiezen caravan boven motorhome

Vraag is of de Belgen daarmee in de voetsporen van de Nederlanders treden. Bij de noorderburen is de caravan echter populairder. In de eerste helft van 2014 werden er 3.736 nieuwe, alsook 6.203 tweedehandse verkocht via de vakhandel.

 

Op 1 juli 2014 stonden er 460.532 caravans (met kenteken, boven 750kg) geregistreerd in Nederland en dat is per hoofd van de bevolking nog altijd het allerhoogste aantal van heel Europa, zo niet van de hele wereld.

 

Kampeerauto’s zitten wel in de lift

De cijfers voor de kampeerauto’s lagen iets lager. Uit de halfjaarcijfers van de vakhandel blijkt dat er in de eerste zes maanden 828 nieuwe en 3.109 gebruikte kampeerauto’s zijn verkocht. Het totaal aantal campers in Nederland bereikte op 1 juli 2014 een recordniveau van 88.634. Ruim vijf jaar eerder, op 1 januari 2009, stonden nog geen 60.000 campers geregistreerd in Nederland.

 

Caravans en kampeerauto’s liggen in Nederland vooral goed in de markt bij iets oudere mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top