Volkswagen denkt aan einde dieselgamma

Volkswagen denkt aan einde dieselgamma

De gevolgen van het dieselschandaal bij Volkswagen kunnen wel eens groter zijn dan verwacht: de kans bestaat zelfs dat VW helemaal stopt met het dieselgamma. Daarnaast dreigen voor topmanagement ook gerechtelijke gevolgen.

Klacht voor marktmanipulatie

Gisteren kwam immers al het nieuws naar buiten dat BaFin, de Duitse toezichthouder voor de financiële markten, officieel klacht heeft ingediend tegen de volledige raad van bestuur bij Volkswagen, zoals die er uit zag op september 2015. In de klachten stelt BaFin dat er sprake is van marktmanipulatie, maar volgens de toezichthouder zijn er ook voldoende aanwijzingen dat Volkswagen niet snel genoeg bekend maakte wat de financiële gevolgen van het dieselschandaal konden zijn.

 

Tot nu toe waren de gevolgen van het dieselschandaal voor Volkswagen vrijwel minimaal. In de Verenigde Staten werd een fikse schadevergoeding betaald, maar in Europa zijn de regels zo geschreven dat Volkswagen niet echt in de problemen kwam en enkel de wagens moest terugroepen.

 

Mogelijk einde Volkswagen

De aandeelhouders hebben Volkswagen echter al voor de rechter gesleept en eisen een fikse schadevergoeding wegens het dieselschandaal. Als leden van de raad van bestuur worden veroordeeld voor marktmanipulatie of één van de andere klachten, dan krijgt hun claim extra gewicht. Volgens de Duitse krant Die Welt zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat de toekomst van Volkswagen voor de eerste keer echt in gevaar komt.

 

Tot slot lijkt het er op dat Volkswagen geen toekomst meer ziet in diesel. CEO Matthias Müller zegt dat het steeds duurder wordt om de dieselmotoren te ontwikkelen en proper te houden. In de Verenigde Staten worden momenteel al geen dieselmodellen verkocht. Normaal ging dat over een tijdelijke maatregel, maar mogelijk blijft het ook in de toekomst zo. Ook andere Europese autobouwers hebben hier en daar al eens laten vallen dat diesel geen lang leven meer beschoren is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Essentiel betreedt de Duitse markt

30/11/2017

Het Belgische modemerk Essentiel zet zijn Europese expansie verder. Vanaf december gaat ook Duitsland voor de bijl, met een eerste eigen winkel in Keulen. Volgend jaar komen daar nog meer winkels en een Duitse webwinkel bij.

Rocket Internet maakt verlies deels goed

30/11/2017

De Duitse incubator Rocket Internet is nog niet uit de rode cijfers, maar brengt het tekort wel significant terug. Dat dankt het bedrijf onder meer aan de beursgang van maaltijdbezorgdienst Delivery Hero.

Back to top