Volkswagen lanceert 'Uber-kloon' MOIA

Volkswagen lanceert 'Uber-kloon' MOIA

De Volkswagen-groep heeft MOIA opgericht, een nieuwe tak van het bedrijf die zich richt op on-demand vervoersdiensten en die dus de concurrentie zal aangaan met andere bedrijven zoals Uber.

Eerste proeven binnen enkele maanden

MOIA wordt een op zichzelf staande tak binnen Volkswagen en gaat vanaf 1 januari 2017 officieel van start onder leiding van Ole Harms. Die krijgt een team van vijftig personen ter beschikking en hoopt al binnen enkele maanden proeven te kunnen houden in Berlijn en Hamburg. Daarna zullen andere Europese steden volgen. In een eerste fase gaat het over een taxidienst zoals Uber, maar in de toekomst wil MOIA ook werken met autonoom rijdende elektrische wagens. Die moeten het gat tussen persoonlijk en openbaar vervoer invullen.

 

Er lopen ondertussen al gesprekken met twintig grote steden in Europa, om na te gaan hoe MOIA zijn diensten binnen het lokale wettelijke kader kan uitvoeren. Daarmee pakt MOIA het anders aan dan Uber, dat meestal gewoon zijn app lanceert en pas later - vaak onder dwang - kijkt wat er moet aangepast worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top