Volkswagen schikt voor 14 miljard in Dieselgate | RetailDetail

Volkswagen schikt voor 14 miljard in Dieselgate

Volkswagen schikt voor 14 miljard in Dieselgate

De Amerikaanse rechtbank heeft een schikkingsvoorstel van Volkswagen rond het dieselschandaal goedgekeurd: dat zal de Amerikaanse consument in totaal 14,7 miljard dollar (bijna 14 miljard euro) uitbetalen.

10 miljard dollar richting gedupeerden

Tien miljard dollar (9,2 miljard euro) zal gebruikt worden om 475.000 getroffen consumenten tegemoet te komen. Zij krijgen een bedrag tussen 5.000 en 10.000 dollar (4.600 tot 9.200 euro) en ze kunnen hun auto verkopen tegen de prijs van september 2015, net voor het gesjoemel van Volkswagen bekend werd. De rest van het geld zal gebruikt worden om uitstootvrije voertuigen en programma’s die de uitstoot moeten beperken te ontwikkelen.

 

Volkswagen betaalde eerder al bijna twee miljard dollar aan autodealers en de staten in de Verenigde Staten. Bovendien moet het nog een schikking treffen met eigenaars van drieliterdiesels: daarvan rijden er ook nog eens 85.000 rond in de Verenigde Staten. Er kunnen daarenboven ook nog andere boetes én processen van aandeelhouders komen - en dan zijn er ook nog alle zaken buiten de VS.

 

Het Duitse autobedrijf is dus zeker en vast nog niet helemaal verlost van het dieselschandaal, waarbij meer dan elf miljoen auto’s van de fabrikant betrokken waren. Volkswagen had die allemaal voorzien van illegale software, waardoor de auto’s tijdens tests zuiniger leken dan ze eigenlijk waren. Het zal daarnaast ook nog een tijdje duren voor de consument het bedrijf weer volledig vertrouwt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

09/02/2018

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

Diesel opent eigen namaakwinkel

09/02/2018

Het Italiaanse modemerk Diesel heeft een ludieke manier gevonden om de strijd aan te gaan met namaakmerken. Het heeft in New York een boetiek geopend waar het zelf ‘namaak’ verkoopt onder de naam Deisel.

Bijzonder sterk jaar voor Levi Strauss

08/02/2018

Jeansmerk Levi Strauss heeft er een sterk jaar opzitten. De omzet groeide met 8%, vooral dankzij een sterk vierde kwartaal. Bij het bedrijf spreekt men zelfs van het sterkste jaar in een decennium.

Omzetgroei voor Hasbro ondanks zwak vierde kwartaal

08/02/2018

Ondanks een mindere verkoop van Star Wars en Frozen tijdens een ook al minder goed vierde kwartaal is Hasbro er toch in geslaagd de omzet over het hele jaar op te krikken. De speelgoedreus claimt nu de nummer 1-positie in de elf grootste speelgoedlanden.

Back to top