Volkswagen verhoogt jaarprognose na sterk kwartaal

Volkswagen verhoogt jaarprognose na sterk kwartaal

Heeft Volkswagen stilaan het fameuze ‘dieselschandaal’ verteerd? Na een omzetstijging in het derde kwartaal verhoogde het management alvast de omzetprognose. Wel dreigen er nog steeds enorme schadeclaims.

2,3 miljard euro winst

De Duitse autobouwer van onder andere Audi, Seat en Skoda heeft in het derde kwartaal 2,45 miljoen auto’s aan de man gebracht, een stijging met 4,4% tegenover een jaar eerder. De omzet steeg een klein procent tot 52 miljard euro, de bedrijfswinst (voor uitzonderlijke elementen) dikte 17% aan tot 3,75 miljard euro. Netto prijkt er in de tabellen nu een kwartaalwinst van 2,34 miljard euro.

 

Dat is een pak beter dan het verlies van 1,67 miljard euro dat de Duitsers in het derde kwartaal van vorig jaar moesten slikken. Rond die tijd brak het fameuze ‘dieselschandaal’ los, waardoor de groep zich genoodzaakt zag de verkoop te stoppen, de productie een tijdje te onderbreken en meteen ook flinke provisies aan te leggen voor de schadeclaims die later zouden volgen. In één daarvan is overigens net uitspraak gedaan: die houdt in dat Volkswagen veertien miljard euro moet overmaken aan Amerikaanse gedupeerden.

 

In Wolfsburg hebben ze er alvast weer vertrouwen in: het management trok de omzetprognose voor heel 2016 op. Net voor de zomer gewaagde topman Matthias Müller nog van een 5% lagere omzet, nu klinkt het dat de “groepsomzet op hetzelfde niveau als vorig jaar” zal uitkomen, dus ergens in de buurt van de 213 miljard euro. Het concern gelooft dit jaar ook iets meer auto’s te zullen verkopen dan de 9,93 miljoen stuks vorig jaar. Daarvoor kijken de Duitsers vooral naar China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017

10/11/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s is tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden van 2017: de omzet ging er met 17% op vooruit, al viel de winst wel bijna met 10% terug. Dochterketen Argos zorgde voor een groot deel van de nieuwe omzet.

Back to top