Volkswagen verhoogt jaarprognose na sterk kwartaal

Volkswagen verhoogt jaarprognose na sterk kwartaal

Heeft Volkswagen stilaan het fameuze ‘dieselschandaal’ verteerd? Na een omzetstijging in het derde kwartaal verhoogde het management alvast de omzetprognose. Wel dreigen er nog steeds enorme schadeclaims.

2,3 miljard euro winst

De Duitse autobouwer van onder andere Audi, Seat en Skoda heeft in het derde kwartaal 2,45 miljoen auto’s aan de man gebracht, een stijging met 4,4% tegenover een jaar eerder. De omzet steeg een klein procent tot 52 miljard euro, de bedrijfswinst (voor uitzonderlijke elementen) dikte 17% aan tot 3,75 miljard euro. Netto prijkt er in de tabellen nu een kwartaalwinst van 2,34 miljard euro.

 

Dat is een pak beter dan het verlies van 1,67 miljard euro dat de Duitsers in het derde kwartaal van vorig jaar moesten slikken. Rond die tijd brak het fameuze ‘dieselschandaal’ los, waardoor de groep zich genoodzaakt zag de verkoop te stoppen, de productie een tijdje te onderbreken en meteen ook flinke provisies aan te leggen voor de schadeclaims die later zouden volgen. In één daarvan is overigens net uitspraak gedaan: die houdt in dat Volkswagen veertien miljard euro moet overmaken aan Amerikaanse gedupeerden.

 

In Wolfsburg hebben ze er alvast weer vertrouwen in: het management trok de omzetprognose voor heel 2016 op. Net voor de zomer gewaagde topman Matthias Müller nog van een 5% lagere omzet, nu klinkt het dat de “groepsomzet op hetzelfde niveau als vorig jaar” zal uitkomen, dus ergens in de buurt van de 213 miljard euro. Het concern gelooft dit jaar ook iets meer auto’s te zullen verkopen dan de 9,93 miljoen stuks vorig jaar. Daarvoor kijken de Duitsers vooral naar China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Back to top