Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren
Shutterstock

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Vijf nieuwe modellen

Tussen 2019 en 2021 zal Volvo vijf nieuwe modellen voorstellen die volledig elektrisch zijn. Het gaat daarbij over drie Volvo-modellen en twee modellen van Polestar, het sportwagenmerk van Volvo. Die nieuwe modellen worden aangevuld met een aantal plug-inhybridewagens op diesel of benzine en milde hybrideopties (48 volt) voor alle modellen. "Deze aankondiging is het einde van de auto met een gewone verbrandingsmotor", zegt CEO Hakan Samuelsson. "In de toekomst zal er geen enkele Volvo meer van de band rollen die geen elektrische motor aan boord heeft."

 

Volvo is niet het enige merk dat steeds meer voordelen ziet in elektrische of hybride auto’s. De wagens van Tesla, het automerk van ondernemer Elon Musk, worden steeds populairder en het Duitse Volkswagen wil tussen 2025 en 2030 25 nieuwe hybride of elektrische modellen op de markt brengen. Autobouwers staan dan ook onder druk om hun wagens steeds milieuvriendelijker te maken, maar dat wordt bij gewone verbrandingsmotoren steeds moeilijker. Daarom wordt nu vaker gekozen voor andere aandrijfbronnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

10/10/2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

28/09/2017

De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt, omdat de groep zijn prijzen moest verlagen om de hoge voorraden te verminderen en “zo de beste voorwaarden voor de herfstcollectie te creëren".

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Modemerk Monki komt naar België

07/09/2017

In november zet het Zweedse modemerk Monki zijn eerste stappen in België met een winkel in Antwerpen. De conceptwinkel van 550 m² komt op de Meir. Monki is een van de onafhankelijke merken van de H&M Group.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

Back to top