VW-gesjoemel bedreigt 3 op 10 dealers in hun voortbestaan

VW-gesjoemel bedreigt 3 op 10 dealers in hun voortbestaan

Dieselgate, het CO2-gesjoemel en de gedeeltelijke verkoopopschorting dreigen tientallen VW-dealers fataal te worden, waarschuwt sectorfederatie Traxio. "Voor circa 30% van de dealers dreigt het extra gevaarlijk te worden: zij staan al op het randje."

2.000 auto's minder

De recente beslissing van D'Ieteren, de Belgische invoerder van Volkswagen, om de verkoop op te schorten van een kwart van de in 2015 gecommercialiseerde modellen, zorgt voor een schokgolf bij de betrokken dealers.

 

Volgens Carl Veys, voorzitter van sectorfederatie Traxio en zelf Audi-dealer, zullen alle concessiehouders samen naar schatting 2.000 voertuigen minder hebben verkocht als de verkoopstop tot eind dit jaar aanhoudt.

 

"Ik verwacht wel dat D'Ieteren in een compensatie zal voorzien. Maar op middellange termijn dreigen dealers door de affaire wel klanten te verliezen", zo zegt hij in Het Laatste Nieuws. "Voor circa 30% van de dealers dreigt het extra gevaarlijk te worden: zij staan al op het randje."

 

Catastrofe voor kleinere dealers

Uit cijfers van D'Ieteren blijkt inderdaad dat 30 tot 40% van zijn concessiehouders met zware financiële problemen kampt. De gemiddelde marge van de dealers is de voorbije jaren gezakt naar amper 0,5%. Daarom besliste de groep eerder dit jaar om het aantal dealers terug te brengen van 171 naar 27 binnen een periode van vijf jaar. Die 27 grote, rendabele dealers moeten de meerderheid van de aandelen opkopen van alle kleintjes, zo is het plan. Daarnaast heeft D'Ieteren zelf al een aantal grotere dealers opgekocht.

 

"De recente milieuschandalen versnellen en versterken deze operatie", zegt Carl Veys, die tegelijk vreest dat de huidige problemen de kleinere dealers in een zwakke onderhandelingspositie plaatsen: "Omdat de garagehouders in steeds nauwere schoentjes zitten, dreigen de overnames voor een lagere prijs te gebeuren dan ze hadden gehoopt." Circa 80% van alle VW-garages is vandaag nog een familiebedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top