VW-gesjoemel bedreigt 3 op 10 dealers in hun voortbestaan | RetailDetail

VW-gesjoemel bedreigt 3 op 10 dealers in hun voortbestaan

VW-gesjoemel bedreigt 3 op 10 dealers in hun voortbestaan

Dieselgate, het CO2-gesjoemel en de gedeeltelijke verkoopopschorting dreigen tientallen VW-dealers fataal te worden, waarschuwt sectorfederatie Traxio. "Voor circa 30% van de dealers dreigt het extra gevaarlijk te worden: zij staan al op het randje."

2.000 auto's minder

De recente beslissing van D'Ieteren, de Belgische invoerder van Volkswagen, om de verkoop op te schorten van een kwart van de in 2015 gecommercialiseerde modellen, zorgt voor een schokgolf bij de betrokken dealers.

 

Volgens Carl Veys, voorzitter van sectorfederatie Traxio en zelf Audi-dealer, zullen alle concessiehouders samen naar schatting 2.000 voertuigen minder hebben verkocht als de verkoopstop tot eind dit jaar aanhoudt.

 

"Ik verwacht wel dat D'Ieteren in een compensatie zal voorzien. Maar op middellange termijn dreigen dealers door de affaire wel klanten te verliezen", zo zegt hij in Het Laatste Nieuws. "Voor circa 30% van de dealers dreigt het extra gevaarlijk te worden: zij staan al op het randje."

 

Catastrofe voor kleinere dealers

Uit cijfers van D'Ieteren blijkt inderdaad dat 30 tot 40% van zijn concessiehouders met zware financiële problemen kampt. De gemiddelde marge van de dealers is de voorbije jaren gezakt naar amper 0,5%. Daarom besliste de groep eerder dit jaar om het aantal dealers terug te brengen van 171 naar 27 binnen een periode van vijf jaar. Die 27 grote, rendabele dealers moeten de meerderheid van de aandelen opkopen van alle kleintjes, zo is het plan. Daarnaast heeft D'Ieteren zelf al een aantal grotere dealers opgekocht.

 

"De recente milieuschandalen versnellen en versterken deze operatie", zegt Carl Veys, die tegelijk vreest dat de huidige problemen de kleinere dealers in een zwakke onderhandelingspositie plaatsen: "Omdat de garagehouders in steeds nauwere schoentjes zitten, dreigen de overnames voor een lagere prijs te gebeuren dan ze hadden gehoopt." Circa 80% van alle VW-garages is vandaag nog een familiebedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.