VW roept alle 11 miljoen ‘verdachte’ diesels terug

VW roept alle 11 miljoen ‘verdachte’ diesels terug

Het Duitse autoconcern Volkswagen gaat alle elf miljoen auto's terugroepen die wellicht met de 'sjoemelsoftware' zijn uitgerust, zei de nieuwe topman Matthias Müller. Intussen stoppen meer en meer landen met de verkoop van de beruchte wagens.

Alle merken van de groep

Volkswagen roept 11 miljoen dieselauto's terug die zijn uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren: zij krijgen allemaal nieuwe software ingebouwd. Het gaat om diesels die tussen 2009 en 2015 van de band rolden: 5 miljoen Volkswagens, 1,8 miljoen VW-bedrijfswagens, 2,1 miljoen Audi's, 1,2 miljoen Skoda's en nog een klein miljoen Seats. Müller lichtte de plannen gisteravond op de hoofdzetel in Wolfsburg toe aan een duizendtal topmanagers van het autoconcern.

 

Matthias Müller (foto) is de van bij Porsche overgekomen nieuwe topman van het Duitse autoconcern: Müller volgde vrijdag de vorige VW-chef Martin Winterkorn op, wiens positie al snel na het uitbreken van 'dieselgate' onhoudbaar was geworden. Die laatste moet bovendien voor nog erger vrezen, want het Duitse Openbaar Ministerie heeft nu een onderzoek naar hem en zijn bedrijf geopend.

 

7.300 auto's aan de ketting in België en Nederland

Gisteren zei D'Ieteren, de VW-invoerder voor België, al twee miljoen euro opzij te zetten om lopende bestellingen te wijzigen naar de nieuwe Euro 6-norm: voor de vier merken samen (VW, Audi, Seat en Skoda) gaat het om circa 800 auto's die nog niet geleverd en ingeschreven zijn. De auto's die wel al ingeschreven zijn (maar nog niet afgehaald), zullen deel uitmaken van de terugroepactie.

 

Eerder had D'Ieteren al de commercialisering opgeschort van alle auto's met de bewuste motorisatie. Daarvan staan er, onder meer in de showrooms, nog zo'n 3.200 te wachten op een nieuwe eigenaar.

 

Gisteren besliste ook de Nederlandse importeur Pon in samenspraak met de dealers om een verkoopstop in te voeren. Volgens een woordvoerder staan er alles samen nog 4.100 'verdachte' auto's bij de Nederlandse dealers. Ook de Zwitserse en de Italiaanse invoerder hebben al tot zo'n maatregel besloten.

 

8.600 banen in België

Het staat intussen vast dat de Vlaamse regering zich burgerlijke partij gaat stellen tegen Volkswagen wegens manipulatie van de emissiewaarden. Dat heeft de verantwoordelijke deelstaatminister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, gisterenavond met zoveel woorden gezegd in het één-programma 'Van Gils & Gasten'.

 

Haar federale collega van Economie, Kris Peeters, maant echter aan tot voorzichtigheid. "We moeten ons er zeer goed van bewust zijn dat bij de VW-Groep in België 8.600 mensen werken. Het gaat om directe banen: 4.000 bij het dealernetwerk, 1.600 bij D'Ieteren en 3.000 bij Audi Vorst", zo zei hij na een onderhoud vandaag met Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto, en Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van automobielfederatie Febiac.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top