‘Employer branding’ bij Brico en Bel&Bo: mensen maken het verschil

‘Employer branding’ bij Brico en Bel&Bo: mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil in de retail. Het komt er dan ook op aan om goede werknemers te kunnen aantrekken, en dus wordt employer branding belangrijk. Elke retailer moet er immers voor zorgen dat hij het imago van een aantrekkelijke werkgever heeft.

Moeten retailers dan evenwel speciale campagnes acties doen naar potentiële werknemers toe, of steunen ze op het algemene bedrijfsimago? Hoe zorgen ze ervoor dat medewerkers het bedrijf een geweldige plaats vinden om te werken? Wat maakt dat ze er echte ambassadeurs van worden?

 

Op de laatste editie van het Vlerick Retail Platform van 2012 op 6 december geven CEO Michel Delfosse van de kledingketen Bel & Bo en HR-directeur Julien Chaubet van Brico hun visie. Hier krijgt u alvast al een voorsmaakje.


Welke waarden zijn belangrijk voor u als werkgever?

Delfosse: “We willen een jong, bruisend en modebewust imago hebben. Van onze mensen verwachten we daarom dat ze extravert zijn, dat ze dus makkelijk klanten aanspreken en dat ze positief zijn ingesteld. Voor iemand die moet verkopen, is dat belangrijk. Ze moeten ook goed in team kunnen werken.”


Chaubet: “We hechten veel belang aan het respectvol kunnen omgaan met iedereen, aan het continu verbeteren en innoveren en aan het bieden van service. We maken dit ook duidelijk kenbaar, onder meer via projecten rond diversiteit - waarvoor we vorig jaar trouwens nog een prijs gewonnen hebben bij Comeos -, rond zorg voor milieu, rond opleiding, rond integratie, etc. We besteden ook veel tijd aan de integratie en opleiding van onze nieuwe mensen, aan evaluatie en evolutie, en aan doorgroei. Onze mensen weten ook dat ze deel uitmaken van een grotere Benelux-organisatie.


Voor onze winkels trekken we medewerkers aan die dichtbij wonen, die DIY-professionals willen worden, graag klanten helpen en hen raad geven. Mensen met doorgroeipotentieel krijgen kansen aan om te evolueren naar leidinggevende jobs en naar gespecialiseerde hoofdkantoorjobs. Hiervoor werven we ook mensen aan die wat ervaring kunnen brengen.“


Hoe meet u of u die doelstelling bereikt?

Delfosse: “Sinds de verandering van onze naam en ons logo merken op de bijeenkomsten van ons winkelpersoneel een groot enthousiasme. Vroeger kreeg je er al eens kritiek en werd er wel eens gezaagd. Nu is dat niet het geval. Als het personeel al eens een minpuntje wil aanhalen, zegt men dat er hard moet worden gewerkt. We proberen dat op te vangen door extra werktijden toe te kennen.”


Chaubet: “Bij de sollicitanten testen we dat in de aanwervinggesprekken. We willen weten waarom ze bij ons willen komen werken, wat hen aanspreekt in ons bedrijf. Het is voor ons belangrijk te weten of de mensen begrepen hebben aan welke waarden we belang hechten.”


Krijgt u veel spontane sollicitaties?

Delfosse: “We krijgen inderdaad meer en meer spontane sollicitaties. Ze komen zowel van mensen die zonder job zitten als van mensen die willen veranderen, bijvoorbeeld omdat het op het werk wat minder gaat. Maar misschien komt het ook door onze website: die werd vernieuwd opdat we er ook onze vacatures op kunnen plaatsen.”


Chaubet: “We stimuleren ‘gecontroleerd’ spontane sollicitaties via onze websites, vooral dan voor functies op het hoofdkantoor. Voor lokale functies komen er ook vele spontane sollicitaties in onze winkels.
Vermits onze turnover vrij laag is, richten we ons veeleer doelgericht naar de arbeidsmarkt. Met een originele campagne in Gent hebben we dit voorjaar bijvoorbeeld vrij soepel 85 nieuwe medewerkers kunnen aantrekken voor onze nieuwe Brico Plan-It winkel aldaar."


Voeren jullie speciale imagoacties naar potentiële werknemers toe?

Delfosse: “We doen geen specifieke imagoacties naar potentiële werknemers. Die verlopen immers via onze algemene publiciteit en ons kleurrijk logo.”


Chaubet: “Ook wij doen geen speciale acties voor sollicitanten. Wij bestaan reeds meer dan veertig jaar en hebben een goede notoriëteit via onze winkelformules Brico, Brico Plan-It en Brico-City. De mensen weten waarvoor we staan. Er is een duidelijk sterk verband tussen het imago dat we uitstralen in de markt en hoe we willen overkomen als werkgever. We willen het imago hebben professioneel te zijn, continu op zoek te zijn naar verbeteringen en te innoveren. Dit jaar hebben we zo 40% van het aanbod van onze winkels vernieuwd.”

 

 

Wilt u op 6 december zelf aanwezig zijn op het Vlerick Retail Platform? RetailDetail deelt 4 GRATIS toegangskaarten uit aan lezers. Mail voor vrijdag 16 november vóór 18u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een toegangskaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top