‘Sterke genomineerden voor Retailer van het Jaar en Career Achievement Award’

‘Sterke genomineerden voor Retailer van het Jaar en Career Achievement Award’

RetailDetail NightOp 1 december worden retailers tijdens de eerste RetailDetail Night feestelijk in de bloemetjes gezet met o.a. de ‘Retailer van het Jaar Award’ en de ‘Career Achievement Award’ van Retail Forum Belgium. Het evenement wil op die manier - al te vaak geruisloze - innovaties en goede voorbeelden in de retailsector in de verf zetten. “We kunnen met fierheid stellen dat ons landje heel wat sterke retailpersoonlijkheden heeft voortgebracht”, aldus Jo Vanmeirhaeghe, algemeen secretaris van Retail Forum Belgium.

 


Het is niet de eerste keer dat Retail Forum Belgium die retailprijzen uitreikt.

J.V.: “Inderdaad, vorig jaar deden we dat met de Night of the Retail, dit jaar zal RetailDetail er een wervelend gebeuren van maken. De Retaildetail Night is een idee van Jorg Snoeck dat wonderwel aansluit bij onze eigen bedoelingen om jaarlijks een spetterend feest te organiseren voor allen die met retail te maken hebben.


Als RFB zijn wij evenwel geen evenementorganisatoren, ons oogmerk is het wereldje samen te brengen. Aangezien RetailDetail op korte termijn een waanzinnig groot bereik heeft opgebouwd in de retailwereld, is dat wél de gastheer bij uitstek.”

Wat is de geschiedenis van het Retail Forum Belgium eigenlijk?

J.V.: “Het Retail Forum Belgium bestaat inmiddels 12 jaar als belangenvereniging van retailers, onder de vorm van een vzw. Hoewel de ontstaansgeschiedenis nog verder teruggaat en zijn oorsprong vindt in het initiatief van Patrick Aerts om op regelmatige basis met enkele bevriende retailers te overleggen, hebben zich vanaf dat moment steeds meer retailbedrijven aangesloten. Vandaag telt RFB ongeveer tachtig leden-retailbedrijven. Samen exploiteren ze meer dan 6.000 winkelpunten in België, gegroepeerd in meer dan honderd uithangborden.

retailcongres

 

Netwerken staat daarbij voorop, maar ook de verdediging van de belangen van de retailers op het vlak van van locaties en vastgoed. Op doordachte wijze nemen we samen nieuwe ontwikkelingen van retailparken of winkelcentra onder de loep. We pogen ook extra stimuli te vinden wanneer een project niet de beoogde resultaten oplevert. Bovendien worden we door de overheid regelmatig gevraagd om onze inzichten in het kleinhandelsbeleid kenbaar te maken.”

Ook de jaarlijkse retailawards worden zo te zien een traditie.

J.V.: “Onze awards zijn een gelegenheid om bedrijven en persoonlijkheden in de bloemetjes te zetten. Daar willen we zeker mee doorgaan. Onze bedoeling is tweeledig. In de eerste plaats willen we zo de ogen openen voor alle vernieuwing die in de retailwereld vaak geruisloos wordt neergezet. Daarbij hebben we minder oog voor de hype-waarde, maar wel meer voor consistentie in retailformats. In de tweede plaats vinden we dat nogal wat mensen in de retail bijzondere aandacht verdienen omdat ze pioniers of gangmakers waren. Dat hoeven echt niet altijd retailers te zijn, ook sterke profielen die de retailwereld in België stevig vooruithielpen komen daarvoor in aanmerking.

 

Laat ik het zo stellen: af en toe eens stilstaan bij de successen en realisaties is erkentelijk naar die persoonlijkheden toe, maar zet ook de goede voorbeelden in de verf. Mede daardoor kunnen beginnende ondenemers gestimuleerd worden en kunnen we met fierheid stellen dat ons landje misschien niet veel internationale retailbedrijven heeft voortgebracht, maar wel des te meer retailpersoonlijkheden.”

Is er niet stilaan een verzadiging bereikt in het aantal awards?

J.V.: “Natuurlijk worden door veel instanties awards uitgereikt, maar iedere organisatie heeft een eigen doelstelling voor ogen. Wij gaan er prat op dat onze awards worden toegekend door een publiek van retail-gelinkte professionals na de uitwerking van een shortlist door een vakjury. Zo is er al een duidelijk verschil met bijvoorbeeld de prijs voor de Beste Winkelketen van het Jaar, aangezien dat een verkiezing door consumenten is.


Het reglement beschrijft precies hoe de selectie moet gebeuren en de jury die de shortlist samenstelt komt uit alle hoeken van de retailwereld. Als daarna enkele honderden professionals op basis van de shortlist een keuze maken, heb je kwalitatief een echt sterke selectie gemaakt.”

Zijn de genomineerden van deze editie inmiddels bekend?

“Jazeker. Voor de award 'Retailer van het jaar' zijn VeritasScotch & Soda en Hema genomineerd. Veritas prijkt in de lijst omwille van de verdienstelijke ommekeer die het bedrijf de afgelopen jaren heeft weten te maken. Scotch & Soda is dan weer genomineerd omwille van zijn hedendaagse modekarakter en consequent doorgedreven inrichtingsstijl. En Hema weet ook na zoveel jaren nog een fris en actueel assortiment te brengen dat op het eerste zicht weinig sexy oogt.


Onze shortlist 2011 voor de ‘Career achievement award’ oogt naar onze mening ijzersterk. Vorig jaar kaapte Jean-Baptiste Claes van JBC de award weg, de opvolging is dit jaar verzekerd met de keuze uit drie captains of retail.


Vooreerst staat Johan Vandendriessche op het lijstje. In weinig tijd wist hij Massimo Dutti vorm te geven op de Belgische markt. Met Uterqüe gaat hij dezelfde kant op. Vandendriessche is een gedegen ondernemer die op het juiste moment de masterfranchising van deze merken wist binnen te halen. Bovendien is hij een man met een neus voor commercieel vastgoed. Ook op dat vlak bouwde hij al een mooie portefeuille uit.


San Marco VillageDaarnaast staat net als vorig jaar Frans Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, op het stemformulier van 1 december. Hij is een aimabel zakenman die gestaag aan het succes van Standaard Boekhandel gestalte gaf, maar zich ook buiten de retail niet onbetuigd laat.


Tot slot is een verdienstelijke nominatie weggelegd voor Emiel Lathouwers, oprichter van AS Adventure. Die keten werd een succesverhaal dankzij zijn onfeilbaar gevoel voor de evolutie in de markt van de outdoor-beleving. Sinds de verkoop van de winkelketen blijft Emiel Lathouwers bovendien nog actief in de retail met participaties in Fred & Ginger en Le Pain Quotidien. Eens retailer, atijd retailer.


We verwachten dus een boeiende verkiezing op 1 december. Alle aanwezigen zullen bij het binnenkomen van de zaal hun stem kunnen uitbrengen. Later op de avond wordt de uitslag dan bekendgemaakt en ontvangen de winnaars hun award. Het moet het hoogtepunt van de avond worden, maar zeker niet het eindpunt: daarna zal ongetwijfeld nog enkele uurtjes worden doorgefeest!”

 

 

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Night om de uitreiking en het netwerkfeest niet te missen.

Wie ook deelneemt aan het voorprogramma van Retail Forum Belgium, dat om 16.00 uur start, betaalt slechts 150 euro i.p.v. 195 euro.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top