“Het geheim van ons succes is professionalisering in samenwerking”.

“Het geheim van ons succes is professionalisering in samenwerking”.
alt

Intres Belgium groeide de voorbije 15 jaar uit tot een belangrijke retailspeler. Het bedrijf staat in de top 100 van non-food retailers in België. Sleepy en Tende – de twee belangrijkste winkelconcepten van Intres  – zijn referenties in de branches slaapcomfort en raamdecoratie. Sleepy realiseert vandaag ruim vijf keer zoveel omzet als in de beginjaren: 30 miljoen euro met 24 winkels. En Tende is met zijn 12 winkels aan een fikse opmars bezig in Vlaanderen. RetailDetail sprak met Johan Baetens, afgevaardigd bestuurder van Intres Belgium.


RD: Denkt Intres nog aan verdere expansie?
JB: Aboluut. Sleepy en Tende blijven volop in beweging. Sleepy opende het voorbije anderhalf jaar vijf nieuwe winkels. Na Turnhout,Aalst, Genk en Geraardsbergen vorig jaar, opende eind april in Sint-Niklaas de eerste nieuwe Sleepy in 2010. Aan de Boomsesteenweg in Wilrijk staat een tweede Antwerpse vestiging in de steigers. In Brugge werd recent de Sleepy winkel helemaal verbouwd en in Hasselt zijn de uitbreidingswerken volop aan de gang. Tende opende nieuwe raamdecoratiewinkels in Aalst en Zwevegem en verbouwde de winkels in Tienen, Oudenaarde, Veurne en Ramsel. Het resultaat van een hechte samenwerking tussen twee groepen van dynamische en sterke winkeliers en Intres.

RD: Is er veel veranderd sinds Intres Sleepy overnam van Incobé?
JB:  Het kernwoord is professionalisering. Intres schakelt zowel in Nederland als België enkele versnellingen hoger. Dat is ook nodig als je tegenwind hebt. In het licht van de huidige conjunctuur
en de sterk groeiende concurrentie heb je maar één keuze: steeds professioneler worden. Samen aankopen en publiciteit maken volstaan niet langer. Als centrale organisatie moet je de dienstverlening organiseren voor letterlijk alle facetten van het retailproces. Gelukkig krijgt
het Intres-team in Brussel daarvoor vanuit Nederland heel wat knowhow toegespeeld. Intres heeft in Nederland  een vooruitstrevend supply chain management ontwikkeld voor de internationale inkoop en distributie van winkelketens in de mode- en sportbranche, o.a. voor  Intersport. Ook de Belgische organisatie en de aangesloten winkels kunnen mee profiteren van die expertise. Maar tegelijkertijd krijgen wij op commercieel vlak wel alle vrijheid van de Nederlandse moederorganisatie.

RD: Wat is het werkterrein van de Sleepy Franchiseraad?
JB: Deze bredere focus heeft zijn gevolgen voor de manier van werken, zowel intern bij Intres als in de samenwerking met de zelfstandige Sleepy winkeliers. Dat veranderingsproces loopt en daarvoor werd begin 2009 de Sleepy Franchiseraad opgericht. Je kan die Raad best vergelijken met een Raad van Bestuur. Zes eigenaars vertegenwoordigen alle Sleepy winkels en bepalen samen met de directie van Intres de strategie. Die strategie wordt dan operationeel uitgevoerd door Intres als centrale organisatie. De Franchiseraad wordt voorgezeten door Danny Saerens , een externe en onafhankelijke retailspecialist, die zijn sporen verdiende als directeur bij E5 Mode, Brico, Galleria Inno en meerdere samenwerkingsverbandenvoor zelfstandige ondernemers.

RD: Heeft die focus op ‘change’ ook een invloed op de bedrijfsprocessen bij Intres zelf?
JB: Uiteraard  gaat dit proces gepaard met ingrijpende wijzigingen in de structuur en werking van Intres. Vroeger lag het accent vooral op inkoop en marketing. Nu worden ook winkelmanagement
en back-office sterk uitgebouwd. Onze e-business met verschillende digitale catalogi en de mogelijkheid om digitaal bestellen is daarvan een goed voorbeeld. Dit vertaalde zich het voorbije jaar in een flinke reorganisatie van het personeelsbestand en de verhuis naar een ruimer kantoor. Reorganisatie moet je hier dus niet lezen als afslanking maar wel als versterking! Het centrale magazijn werd overgeheveld naar Intres Logistics in Nederland. De logistieke afdeling die we daar ter beschikking hebben is veel beter uitgerust om opslag en transport van ons uitgebreid textielassortiment te verzorgen. Bedbodems en matrassen worden door de hoofdzakelijk Belgische en Nederlandse leveranciers rechtstreeks aan de winkels geleverd.

RD: Lukt het om met Tende op te boksen tegen ketens als bv. Heytens?
JB: Tende heeft een totaal verschillende historiek. Zeven zelfstandige speciaalzaken in raamdecoratie vonden na de stopzetting van Hobofaam onderdak bij Intres Belgium. Wat ooit begon als een vriendenclub die samen leveranciers bezocht en publiciteit maakte, groeide ondertussen uit tot een hechte samenwerking tussen  twaalf trendsettende winkels. Binnen Intres  werd een sterk businessplan ontwikkeld en vertaald in een vernieuwend winkelconcept. Tende, Italiaans voor ‘gordijnen’, staat voor ‘de kunst van raamdecoratie’. Ons doelpubliek bestaat uit perfectionisten. We ontwikkelden voor Tende een gerichte radiocampagne met Andrea Croonenberghs als stem. Een aanpak die niet alleen heel positief onthaald wordt door onze winkels, maar ook door onze leveranciers en door handelaars in raamdecoratie die nog niet met ons samenwerken. Want ook zij voelen de hete adem van de ketens zoals Heytens en komen tot het inzicht dat ze moeten professionaliseren, weer datzelfde woord, om te overleven. Dat kan vooral via doorgedreven samenwerking.

RD: Tende en Sleepy zijn uiteindelijk dus best vergelijkbaar?
JB : Niet echt; De dagelijkse problematiek bij Tende is helemaal anders dan bij Sleepy. Een speciaalzaak in raamdecoratie doet veel meer dan kopen en verkopen. De grondstoffen, in dit geval letterlijk stoffen, worden verwerkt tot een afgewerkt product dat verschillend is voor iedere klant. Specialisten in raamdecoratie hebben  eigen confectieateliers voor maatwerk en ze geven gedetailleerd kleuradvies. Maar juist dat maakt de business extra boeiend.

RD: Slotvraag: wat is voor Johan Baetens de meest markante trend in jullie business?
JB: De vraag naar meer slaapcomfort . Die vraag is de voorbije tien jaar sterk gestegen en de Slaapraad heeft daarin zonder twijfel een belangrijke rol gespeeld. Sleepy heeft samen met LS Bedding wellicht een belangrijk steentje bijgedragen aan dat bewustzijn rond individueel slaapcomfort met de ‘Slaap-DNA campagne’ voor Ergosleep, dat exclusief verdeeld wordt door Sleepy. Maar ook andere belangrijke fabrikanten hebben een grote rol gespeeld in het bewustzijn rond kwalitatief slaapcomfort en de beeldvorming daaromtrent bij de consument. Door dit alles is het niveau van de producten dan weer aanzienlijk gestegen. De cirkel is rond.

bron Meiubihome-Patrick Ledoux

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top