Ann en Bart Claes (JBC): “We hebben in België echt nood aan meer ondernemerschap”

Ann en Bart Claes (JBC): “We hebben in België echt nood aan meer ondernemerschap”

JBC is op de RetailDetail Night 2013 als grote winnaar uit de bus gekomen: zowel de publieksprijs ‘Beste Winkelketen van België’ 2013 als de award voor ‘Retailer van het Jaar’ vanwege de vakgenoten ging naar de Limburgse modegroep. Broer en zus staan nochtans niet graag in de schijnwerpers, maar hun verdere ambities steken ze niet onder stoelen of banken.

Jullie zeggen allebei meteen “geen praters” te zijn. Jullie voelen zich meer op het gemak achter de schermen?

Bart Claes: “Ja toch wel. Ik ben alvast iemand die liever dingen doet dan erover te praten. Geef mij maar een vergadering, zet me in het werkveld, daar voel ik me als een vis in het water. In de schijnwerpers of in de media voel ik me veel minder thuis. Als het aan mij lag, bleef ik nog veel meer op de achtergrond.

 

Toch is het belangrijk om als retailbedrijf af en toe naar buiten te komen, vooral voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. Bovendien probeer ik ook als familiaal ondernemer andere familiale ondernemers te steunen en hopelijk te inspireren. We hebben in België echt wel nood aan meer ondernemerschap.”

 

Hoe voelen jullie je dan bij het krijgen van zo’n awards?

Ann Claes: “Het is superleuk als je door de consumenten verkozen wordt als beste winkelketen. Daar doe je het tenslotte voor: de appreciatie van de klant. Het leukste moment is altijd als je iemand met een aankoop ziet buitengaan uit je winkel of als je iemand tegenkomt die iets uit je winkel aanheeft. Ook de waardering door collega's is echter een fijne bevestiging.”

 

Wat zijn de verdere ambities van JBC?

A.C.: “Onze ambitie is om steeds creatief te zijn en kritisch te blijven kijken naar onszelf. Dat is immers wat je nodig hebt om te kunnen blijven evolueren. Aangezien wij zelf ons aanbod ontwerpen, is het ook belangrijk vernieuwend te blijven in onze collecties. Daarom halen we er graag grote, getalenteerde namen bij, of dat nu Walter Van Beirendonck of Jani is. Het is een ideale manier om ons steeds weer te onderscheiden van de concurrentie.”

 

B.C.: “We willen steeds de grenzen verleggen. We willen zover mogelijk gaan met JBC, en dat brengt ons nu ook over de landsgrenzen heen. Het betekent niet dat we avonturiers zijn die zomaar de grenzen opzoeken, maar we zijn met JBC wel ambitieus en we denken dat er nog heel wat potentieel is, zowel in binnen- als buitenland.

 

Vandaar overigens ook de overname van Mayerline: we zien die expansie niet enkel in het uitvoeren van onze huidige formule naar het buitenland, ook op eigen bodem kunnen we in de breedte nog uitbreiden, voelen we.”

 

JBC waagt nu als Belgische retailer de sprong naar Duitsland, een stap die maar weinigen jullie voorgedaan. Wat zijn jullie voorbeelden in de retailwereld?

B.C.: “Dat zijn er veel. Ik heb bijvoorbeeld veel respect voor modegroepen als Inditex en H&M. Hoe zij wereldwijd zo’n sterk netwerk en zo’n gereputeerd merk hebben kunnen uitbouwen, daar heb ik toch wel bewondering voor. Ook hoe ze dat logistiek allemaal voor mekaar krijgen, de snelheid waarmee ze de ene collectie na de andere van op de ontwerptafel tot in de winkels krijgen, … Daar kijk ik wel naar op.

 

Al is er geen sprake van dat wij hen daarin zouden kopiëren. We moeten het op onze manier doen en blijven doen, dat vinden we erg belangrijk. Het is gewoon interessant om rond te kijken naar wat anderen doen en om inspiratie op te doen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top