BeSuite brengt nieuw, digitaal leven in de woonsector

BeSuite brengt nieuw, digitaal leven in de woonsector

Wat krijg je als je een retail-habitué en een interieurarchitect samen zet? Een concept voor design- en interieurartikelen dat zowel uit een interactieve webshop als uit totaalinrichting op maat bestaat, zowel online als offline is en volop de trend van ‘personalisatie’ uitspeelt. Dat is tenminste wat Patrick Desrumaux, bekend van onder meer de Belgische modegroep FNG Group, en interieurarchitect Filip Tack ervan hebben gemaakt met het kersverse BeSuite.

U bent een oude bekende in de moderetail. Hoe komt het dat we u nu opeens in de woonsector zien opduiken?

P.D.: “Inderdaad, tot medio 2011 was ik actief als sales director bij CKS (nu onderdeel van de FNG Group) en voordien ben ik onder meer commercieel directeur geweest bij E5 Mode. Het idee voor BeSuite is er eigenlijk zowat een jaar geleden gekomen. We zaten toevallig samen met een aantal vrienden en kwamen tot de vaststelling dat iedereen in onze vriendenkring bezig is met een grote renovatie of herinrichting van hun huis.

 

Het zijn mensen tussen de 35 en 45 die tien jaar geleden hun huis hebben gekocht of gebouwd en nu de middelen hebben om het comfortabeler en met meer smaak in te richten. De tijd om zich voortdurend bezig te houden met het bezoeken van interieurwinkels en dergelijke hebben ze echter niet. Ook willen ze het graag zelf doen, maar kunnen ze daar toch een ruggensteuntje bij gebruiken.

 

Aangezien één van die vrienden de interieurarchitect Filip Tack is, ontstond het idee voor BeSuite.com. Filip heeft zijn eigen interieurdesignbureau, Filip Tack Design Office, en heeft daarvoor ook opdrachten gedaan als medewerker in grote architectenbureaus. Met het groeiende belang van het internet als verkoopkanaal, hebben we dan samen BeSuite.com opgericht.”

 

Kunt u het concept van BeSuite even schetsen? Het is geen traditionele retailformule...

P.D.: “In het concept staat de website centraal, waar de klant uit vijf verschillende ‘leefsferen’ kan kiezen. Per stijl – van een klassiek Brugs huis over een loft in het New Yorkse Soho tot een luxueus appartement in Parijs – maken we een preselectie van producten, gaande van stoffen tot stoelen die daar perfect bij passen. Zo krijgt de klant een ‘moodboard’ dat hij zelf naar eigen smaak kan aanpassen: voor elk product reiken we een hele reeks alternatieven aan uit ons assortiment, die nog steeds binnen de gekozen stijl vallen. Klanten kunnen daarmee hun interieur volledig aanpassen, maar met de zekerheid dat alles wel bijeen past.

 

Waarom vijf stijlen? Omdat twee te weinig is en tien te veel. Je moet het evenwichtspunt zoeken tussen keuzevrijheid en keuzemoeheid. Met die vijf stijlen verwachten we aan de behoeftes van 80 à 90% van de klanten te kunnen beantwoorden. Maar het kan best dat er in de toekomst nog een stijl bijkomt, hoor.

 

De gekozen producten kunnen meteen via de webshop worden besteld en worden aan huis geleverd. Gezien het tijdsgebrek van onze klanten – en het feit dat ze misschien niet allemaal even handig zijn – is ook de volledige montage en installatie inbegrepen bij de levering. En even stofzuigen als er stof wordt gemaakt. Ook oude meubelen die de mensen niet meer willen, nemen we mee. Op die manier bieden we maximale 'convenience' aan onze klanten, die toch een hoge comfortbehoefte hebben. We mikken namelijk hoofdzakelijk op tweeverdieners in het midden- tot middelhoog segment.”

 

BeSuite.com is dus vooral een online concept, maar toch ook met een offline gedeelte?

P.D.: “Er is een evolutie naar online, ook voor de woonmarkt, maar als het gaat over wonen en interieur is menselijk contact toch nog belangrijk. Het is niet zoals op internet een reis boeken: mensen hebben graag dat een interieurarchitect bij hen thuis gaat kijken.

 

We werken daarom samen met een aantal interieurarchitecten, zowel vaste als freelancers, die ter plaatse kunnen gaan en die dan een 3D-plan uittekenen waarmee de klant aan de slag kan. Ook hebben we op heel korte termijn plannen voor een showroom. Het is de bedoeling dat die een beetje een atelier wordt waar we samen met de klant zijn moodboard maken aan de hand van de materialen en producten die ze daar in levende lijve kunnen zien. Dat fysieke blijft een meerwaarde.

 

Al is het wel zo dat men in het buitenland ook in het woonsegment al verder staat op het vlak van online retail. Zo zijn er in Nederland en Frankrijk reeds zeer grote online spelers. Van sommige van onze leveranciers hoor ik dat hun grootste klant een Franse internetretailer is. Het is ook opvallend dat onze grootste omzet nu in Nederland wordt gerealiseerd, maar ik ben er zeker van dat de Belgische consument ook zijn weg naar het internet zal vinden. Het is gewoon een kwestie van even tijd te geven.”

 

Voor beginnende webshops is de logistiek vaak een grote bron van zorgen. Bij jullie ook?

P.D.: “Een goeie logistieke afwisseling is ontzettend belangrijk! De logistiek is op zijn minstens even belangrijk als het visuele van de site. Mensen staan er niet bij stil, maar wat zich achter de schermen afspeelt is echt complex. Zeker bij ons, waar je zowel kleine als grote stukken hebt, maar ook dingen die de volgende dag leverbaar zijn als spullen met een lange leveringstermijn van soms maanden.

 

Naargelang het type product liggen de behoeftes van de klant op het gebied van de levering ook anders. Voor grote meubelen hebben ze bijvoorbeeld liever dat je levert wanneer ze thuis zijn, zoals ’s avonds of in het weekend, dan dat het snel moet gaan. Het is dan zaak om goed te bespreken met de klant wanneer de levering kan gebeuren.”

 

De crisis woedt nog volop. Toch niet hét moment om een nieuw bedrijf op te starten, wel?

P.D.: “Dat je in een crisisperiode begint, kan ook een voordeel zijn. Het houdt je ad rem. Het is nu wel crisis, maar bijvoorbeeld de vraag naar klassiekers blijft. Mensen blijven op zoek naar meubels van merken als MDF of Ligne Roset. Bovendien proberen wij ook nieuwe merken te introduceren die zich op prijsvlak mooi tussen de Ikea’s of Habitats van deze wereld en de gevestigde designmerken weten te positioneren, zonder op design en kwaliteit in te boeten.

 

Er komen op dit moment zo wel een aantal veelbelovende merken op, veelal van Scandinavische makelij. Sinds kort hebben we er ook een knappe Nederlandse collectie bij. In hoeverre de crisis weliswaar een impact op ons heeft, weten we natuurlijk nog niet. We hebben als starters geen vergelijkingsbasis.”

 

Het concept is pas twee maanden oud. Hoe wil BeSuite bekendheid krijgen bij de consument?

P.D.: “BeSuite doet aan totaalinrichting, maar we doen niet alles zelf. Voor raamdecoratie werken we bijvoorbeeld samen met Tende, dat toch al een gevestigde waarde is. Wij kunnen leads doorsturen naar hen en omgekeerd. Over één of twee weken hebben we er wellicht zo nog een paar interessante partners bij. Als je een platform kunt realiseren door samen te werken met gevestigde partners, kun je wel een aanzienlijke versnelling creëren.

 

Ook hebben we een eigen cadeaubox, wat volgens mij een beproefd ‘member gets member’-instrument is, en kunnen consumenten op de website een verlanglijstje aanmaken met de producten die ze graag willen en dat delen via Facebook.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top