Carrefours Lavinay: “On- en offline, groot en klein: allemaal complementair”

Carrefours Lavinay: “On- en offline, groot en klein: allemaal complementair”

Mits zin voor vernieuwing is er voor iedereen nog plaats. Dat is de boodschap die Carrefour wil meegeven door de eerste sessie van het Vlerick Retail Platform te laten plaatsvinden in hun Carrefour Planet van Mons, de eerste hypermarkt die twee jaar geleden naar het Planet-concept werd geschapen en zo van een gewisse dood werd gered.

De hamvraag van het eerste retailplatform is of het einde van de ‘traditionele’ winkel is aangebroken. David Kestermans (Carrefour) en Augustin Wigny (CEO van privéverkoper Cameleon) zullen daar op 12 juni elk hun heel eigen antwoord op formuleren. Gérard Lavinay, country manager voor Carrefour België, deelt reeds nu zijn visie.

 

De centrale vraag van het eerste Vlerick Retail Platform luidt of het einde van de winkel nabij is. Wat denkt u daarover?

vleerickretailplatformG.L.: “Dan zouden we ons niet meer bezighouden met het transformeren van winkels, hé. Het klopt dat de onlineverkoop snel groeit, wat niet meer dan logisch is, aangezien we in België toch een zekere achterstand hadden op dat gebied.

 

Het internet is een belangrijk nieuw – en blijvend – kanaal, dat is een onbetwistbare realiteit. Als kanaal is online eigenlijk zeer complementair aan offline. Hoewel de twee werelden tot nu toe vrij gescheiden waren, is de toekomst aan zij die online en offline vermengen. Beide moeten een manier vinden om samen te leven. Veel ‘pure players’ van de eerste dag openen nu bijvoorbeeld winkels. Klanten bestellen online, maar gaan afhalen in het winkelpunt.”

 

Hoe ziet Carrefour zich in dat crosschannellandschap?

G.L.: “Zelf zijn wij sinds een tweetal jaar actief op het internet met ons voedingsassortiment, net zoals onze concurrenten. Hoewel het groeit, blijft het wel een kleine markt die weinig lucratief is. Dat is voor iedereen zo, maar dat neemt niet weg dat het een noodzakelijke dienstverlening is geworden.

 

Binnenkort zullen we online ook non-food aanbieden, in samenwerking met de Britse elektronicaretailer Dixons, die in heel wat Europese landen bekend is van het e-tailbedrijf Pixmania. We zijn de samenwerking een paar jaar geleden gestart in Frankrijk en zullen deze weldra ook uitbreiden naar België. In het begin zullen we dat doen als ‘pure player’, maar uiteindelijk is het onze bedoeling om ook hierin echt crosschannel te gaan.”

 

Een aantal van de traditionele formats – zeker de hypermarkten – zijn echter al meermaals doodverklaard.

G.L.: “Iedereen heeft het inderdaad over de terugval van de hypermarkten. Dat is echter helemaal natuurlijk: de hypermarkten zijn door hun omvang en kostenplaatje geen formaten die je snel even aanpast of waarvan er vaak nieuwe openen. Nochtans moet dat, want het is een feit dat het crisis is én dat de consument is veranderd.

 

Er is een revival van de proximiteitswinkel: het kleine winkeltje in het stadscentrum is helemaal terug. Men gaat nog steeds naar de grote formaten om grote, wekelijkse inkopen te doen of om zich te amuseren op een zaterdagmiddag, maar duidelijk meer dan vroeger stoppen mensen na het werk in de buurtwinkel om snel avondeten of lunch te kopen. Ze verwachten er vooral een groter aanbod van kant-en-klare maaltijden en producten voor onderweg.

 

Het is allemaal complementair, precies zoals we beogen met onze multiformatstrategie. Het bewijs? Binnenkort hebben we al 250 Express-winkels in België. We zijn marktleider in de grote steden, met name dankzij uitstekende resultaten in Brussel.”

 

Hoe gaat het vandaag eigenlijk met de omgebouwde Carrefour Planet-vestigingen?

G.L.: “We zijn nog steeds heel tevreden. De Planets tekenen een tweecijferige omzetgroei op ten opzichte van de tijd voor hun ombouw. Alle vestigingen die in aanmerking komen, zijn nu getransformeerd. Voor de resterende, kleinere hypermarkten hebben we de afgelopen maanden een aangepast concept uitgedacht – geïnspireerd op het Planet-concept – dat we nu met een aantal pilootprojecten uittesten.

 

lavinayHet blijft namelijk belangrijk om de hypermarkt opnieuw uit te vinden. We hebben de consument nieuwe zin gegeven om naar de hypermarkten te gaan door in ons Planet-concept veel aandacht te besteden aan de inrichting en het aanbod. Vroeger waren we de enigen die alles verkochten, vandaag zijn er heel wat specialisten bijgekomen en is het belangrijker geworden een doordachte selectie te maken.


Het gaat niet zozeer om het formaat; alles draait om het vinden van de juiste producten en het juiste aanbod aan juiste prijzen. De klant is niet dom: hij gaat welbewust daar waar het voor hem het beste is.”

 

Durven ze u in Frankrijk nog volgen in de redenering dat er voor elk format groeipotentieel blijft?

G.L.: “Frankrijk is één van de landen met de meeste hypermarkten ter wereld. Dat blijft er werken, al is een zekere verzadiging ook vanzelfsprekend. Men heeft het graag over de sterke groei van distributiegroep Leclerc. Wel, dat is hoofdzakelijk een hypermarktketen - en trouwens: Carrefour is nog steeds de nummer één in zijn thuisland.

 

Het probleem in Frankijk is dat Carrefour er een tijdje slecht geleid is geweest. Nu is er een nieuwe leider, die de troepen verse moed in zal spreken. Het zal hernieuwde zin geven om te ondernemen en om ons vak van distributeur eer aan te doen.”

 

Wilt u op 12 juni zelf aanwezig zijn op het Vlerick Retail Platform? RetailDetail deelt 4 GRATIS toegangskaarten uit aan lezers. Mail voor woensdag 6 juni voor 15u naar redactie@retaildetail.be en maak kans op een toegangskaart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top