Cash Converters: de essentie van vraag en aanbod.

Cash Converters: de essentie van vraag en aanbod.
alt

Je merkt  het misschien niet zo direct aan de buitenkant, maar binnen een Cash Converters word je geconfronteerd met de wet van vraag en aanbod in zijn puurste vorm. RetailDetail sprak met  Chantal Heymans van Cash Converters die haar sporen verdiende bij Decathlon, Mestdagh en de Laurus Groep.


RD: Chantal, kan je de RetailDetail lezer  een beeld schetsen van Cash Converters?
CH : Cash Converters werd in 1984 opgericht in Australië, maar breidde zich al snel uit over  de  5 continenten met een netwerk van meer dan 500 winkels. In België heeft de firma Yellow Store het master franchise contract. Binnenkort openen we onze 20ste winkel. Wallonië en Brussel zijn vrij goed ingevuld, maar in Vlaanderen hebben we voorlopig enkel een winkel in Antwerpen.

RD: Enig idee waarom Vlaanderen zo sterk achterop hinkt?
CH : We zijn in ’97 gestart in Gosselies en van daaruit heeft het succesverhaal zich organisch verder ontwikkeld. Zodra we een winkel opstarten is een tweede winkel in de regio nooit ver af. Het succes van onze  franchisenemers levert nieuwe leden op, veel meer dan onze  inspanningen op franchisebeurzen. Misschien ligt daar de oorzaak dat Vlaanderen een beetje achterblijft, terwijl net daar de grootste opportuniteiten liggen. Nu Antwerpen mooie cijfers draait, hoop ik dat de inhaalbeweging in Vlaanderen opgestart is.

 

RD: Welke middelen heeft men nodig om een Cash Converters te openen?
CH : De  gemiddelde investering voor een winkel bedraagt ongeveer 220.000 euro. We verwachten een  eigen inbreng van de franchisenemer van 65.000 euro. Maar daar zit dan ook alles in: inrichting,winkelmeubilair,beginvoorraad,computersysteem,  enz. Je hebt 4 bedienden plus een actieve franchisenemer nodig. De ideale locatie is een dichtbevolkte omgeving met ongeveer  60.000 inwoners en een winkeloppervlakte van 400m². De looptijd van het franchisecontract is 9 jaar.

 

RD: En dan ben je ‘up and running‘?
CH : Neen, niet onmiddellijk. Eerst moet je de opleiding van 3 maanden doorlopen hebben. We willen dat onze franchisenemers een onberispelijke reputatie uitdragen. Enkel daardoor kunnen  we het verschil maken met het internet en andere niet professionele manieren om tweedehands te kopen of te verkopen (zoekertjes, rommelmarkten enz…).

 

RD: Voilà, het woord is gevallen. Is het niet veel eenvoudiger om een account aan te maken en je waar op het net te plaatsen?
CH : Wij hebben enkele sterke troeven in vergelijking met het internet. Verkopers  weten dat ze bij Cash Converters  onmiddellijk met cash naar buiten stappen. De kopers  weten dat alles wat hier binnen komt  getest en gecontroleerd wordt. De inkoop wordt gefilmd, de identiteit gechipt en de serienummers (wanneer voorhanden) worden opgenomen, zodat heling quasi uitgesloten is. De politie kan ten allen tijde de files van de transacties opvragen. En Ik denk niet dat een internetverkoper 2 maanden garantie geeft.

 

RD: Hoe bepalen jullie de waarde van de inkomende producten.
CH: Alle producten staan in een database, die gedeeld wordt door onze franchisenemers. De factor tijd  is zeer belangrijk. Een airco bijvoorbeeld verkoop je niet in de winter. Wij leven van zeer snelle rotaties. Als de winkel te vol staat, zal de inkoopprijs lager zijn, dan wanneer de winkel lege rekken heeft. De prijs  wordt dus in real time bijgestuurd aan de hand van de voorraden. Als je weet dat de gemiddelde omzet per winkel 1,6 miljoen euro bedraagt, dan begrijp je dat dit een fast moving business is.

 

RD: Vraag en aanbod in de praktijk …
CH: Inderdaad, elke minuut van de dag zijn onze ondernemers bezig met de wet van vraag en aanbod. Ze beslissen zelf over zowel de aan- als de verkoopprijs. Die betrokkenheid en die constante kick maakt ons beroep enorm boeiend. Tel daarbij de ondersteuning van een grote internationale  groep die graag zijn ervaring deelt, en je kent de sleutels van ons succes.






Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top