Comeos Mercuriusprijs steekt in een (nieuw) kleedje

Comeos Mercuriusprijs steekt in een (nieuw) kleedje

Sinds 1988 reikt handelsfederatie Comeos jaarlijks de Mercuriusprijs uit, een eigen retailaward voor wie zich op het gebied van de handel weet te onderscheiden. Dit jaar wordt het evenement op 6 november 2013 in Brussel georganiseerd, maar wel in een nieuw kleedje. Juryleden Aline Juliá, docente shopmanagement aan de Karel de Grote Hogeschool en retailcoach, en Pauline Neerman, hoofdredactrice bij RetailDetail, leggen uit wat er nieuw is.

Dit jaar bestaat de jury van de Comeos Mercuriusprijs uit acht dames. Een opvallende keuze.

A.J.: “Dat idee is eigenlijk spontaan gegroeid in overleg. Al te vaak zien we dat jury’s of de bedrijfswereld toch mannenclubjes blijven, terwijl er voor elke man zeker ook een vrouw te vinden is met (minstens) evenveel expertise. Ook in de retail. Vandaar de ingeving om eens specifiek die vrouwen aan het woord te laten.”


P.N.: “Niet alleen is zo’n exclusief vrouwelijke jury “spraakmakend”, het toont, zoals Aline zegt, ook aan dat die vrouwelijke expertise veel minder ver te zoeken is dan men soms denkt. Met dames als onder meer Anne-Françoise Piette (marketingdirecteur van de International Association of Public Transport), Barbara Vangheluwe (managing director van Leo Burnett Brussels) en Nathalie Bekx (trendwatcher) in de jury is dat alvast duidelijk bewezen.”


A.J.: “Bovendien is het een feit dat vrouwen het voornaamste doelpubliek van de retailsector uitmaken. En dan heb ik het heus niet alleen over mode of de dagelijkse boodschappen. Zelfs in de traditioneel meer “mannelijke sectoren”, zoals doe-het-zelf, zijn het heel vaak vrouwen die de aankoopbeslissing maken. Wie is er dan beter geplaatst dan zij om te bepalen wat het beste winkelconcept is?”

 

Tot nu toe werd elk jaar een welomlijnd thema gekozen voor de Mercuriusprijs, dit jaar gaat het ruimer om het beste winkelconcept. Maar wat bepaalt dan een goed winkelconcept?

P.N.: “Dit jaar is de invulling bewust ruim gehouden, omdat er net zoveel verschillende elementen zijn die kunnen zorgen voor een sterk winkelconcept. Zo kan duurzaamheid een sterke onderscheidende factor zijn, maar ook je prijspositionering of een bijzondere dienstverlening, om maar enkele voorbeelden te geven. Retailers krijgen daarom dit jaar de kans om zelf te argumenteren wat hun concept zo uniek en goed maakt.”


A.J.: “Een erg belangrijk aspect is de shopping experience: de retailer moet de consument een reden geven om naar de winkel te komen, zowel offline als online. De vraag of ze hun best hebben gedaan om de klant in de shop te houden en te laten terugkeren, is cruciaal.


Ook voor webshops, want die kennen dezelfde uitdagingen als fysieke retailers op het vlak van categoriemanagement, de 'in-store trip' en zo meer. De klant moet de weg vinden en op die weg ook getriggerd worden, evenzeer in een winkel als op een website. Voor mij is het dus ontzettend belangrijk om te zien of de handelaar zich heeft ingeleefd in zijn klant.”

 

Wat zijn de zaken waar jullie vanuit je eigen expertise speciaal op zullen letten als juryleden?

A.J.: “Ik speel eerst klant, dat is het eerste wat ik doe. Ik beeld me in dat ik een klant ben die die winkel binnenstapt voor dat specifieke product, om zo de klantenbeleving te kunnen voelen. Een retailer moet echt vanuit het perspectief van de klant redeneren, dat is essentieel maar wordt helaas nog vaak vergeten. Ik raad iedereen dan ook altijd aan om zelf eens “mystery shopper” te spelen in zijn eigen zaak.


Het is voor mij verder belangrijk de visie van de retailer te begrijpen. En daarbij is de gevoerde communicatie van groot belang, niet in het minst de website. Liever een eenvoudige, duidelijke site, dan een gesofisticeerde maar slecht functionerende webshop. Offline geldt dan weer dat het beter is een kleinere oppervlakte te hebben met minder, maar gerichte, producten dan een enorme winkel waar de klant zich verloren voelt en geen overzicht heeft.”


P.N.: “Vanuit mijn ervaring bij RetailDetail weet ik maar al te goed wat vandaag de uitdagingen zijn voor de retailsector. Hoe gaan de handelaars bijvoorbeeld om met de nieuwe digitale omgeving? En hoe rekenen ze naar de toekomst toe duurzame groei te realiseren?


In crisistijd is het niet vanzelfsprekend om te investeren, maar net nu zitten we op een kantelpunt: ofwel evolueren retailers mee met de nieuwe consument, ofwel blijven ze stilstaan en verliezen ze onvermijdelijk hun greep. Het is boeiend om te zien hoe retailers dit dilemma vertalen naar hun winkelconcepten.”

 

Er zijn vandaag al een aantal retailawards. Wat is de betekenis nog van zo’n award?

A.J.: “Het is zowel belangrijk als signaal naar de branche toe als naar de consumenten toe. Dat de retail het moeilijk heeft vandaag, behoeft geen tekeningetje. Reden te meer voor retailers om in te zetten op beleving. Als het crisis is, moet je des te meer durven keuzes maken en ondernemen. Het heeft geen enkele zin om breed en mainstream te blijven.


Wie zich het winkelconcept van het jaar mag noemen, kan bovendien tonen aan de consument dat hij mee evolueert met de wensen van zijn klant en dat het een betrouwbaar en innovatief bedrijf is. Zeker in de huidige marktomgeving is dat een belangrijke boodschap.”

 

 

Als retailer inschrijven voor de Mercuriusprijs 2013 kan tot 15 juni via de website van Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top