Comptoir des Cotonniers pioniert met “one-click shopping”

Comptoir des Cotonniers pioniert met “one-click shopping”

Het Franse modemerk Comptoir des Cotonniers pakte recent uit met een innovatieve nieuwe shop-app. Met dat 'Fast Shopping'-concept, gebaseerd op de Powatag-app, kan de klant in één klik producten van het merk bestellen die het bijvoorbeeld op straat ziet.

10.000 nieuwe boetieks ineens

De app die Comptoir des Cotonniers eind mei presenteerde, heeft de modeketen naar eigen zeggen toegelaten om “10.000 nieuwe boetieks” ineens te openen. Hoe dan? De mobiele applicatie, die vooral op smartphonegebruikers ‘on the go’ mikt, herkent alle mogelijke technologieën, van QR-code en ‘audio tags’ over video tot barcodes.

 

Op die manier kan zowat alles omgetoverd worden tot een verkooppunt: van een bushokje over een bistro-tafel tot de sjaal van een voorbijganger. Het volstaat dat Comptoir des Cottoniers er een ‘tag’ aan toevoegt, opdat consumenten het met de app kunnen scannen en vervolgens met één klik het gewenste product bestellen.

Ontwikkeld door Powa Technologies

De toepassing wordt mogelijk gemaakt door de technologie van Powatag, een mobiele applicatie gebouwd door de Britse technologie-ondernemer Dan Wagner. Wagner is een gekende figuur in de internetindustrie, waarin hij al sinds de jaren tachtig actief is. In 1984 richtte hij het bedrijf M.A.I.D (Marketing, Analysis & Information Database) op, waarmee hij één van de eerste Britse spelers in de internetwereld was. Zijn laatste zakelijke avontuur is Powa Technologies.

 

Powatag wordt door Wagner omschreven als een e-commerceplatform dat verschillende diensten bijeenbrengt in één applicatie, met als doel de online en offline wereld eenvoudig samen te brengen. Zo combineert de app twee belangrijke mobiele functies, namelijk een ‘mobile wallet’ en een ‘e-commerce plug-in’. Op die manier hoeven gebruikers geen aparte applicaties meer te gebruiken, maar kunnen ze vanaf nu ook “one-click shopping” gaan toepassen op alle items en producten die met Powatag uitgerust worden.

 

De applicatie maakt daarbij gebruik van een QR-lezer, maar ook van geluidskenmerken die door adverteerders ingebouwd kunnen worden in reclamefilmpjes of tv-programma’s. Daarnaast wordt er volop gewerkt aan een bluetooth beacon-toepassing, zodat Powatag-gebruikers ook promoties en berichten van een retailer kunnen ontvangen.

 

De meeste van deze technologieën zijn niet nieuw, maar Powatag is één van de eerste om al deze technologieën samen te brengen in één product, wat volgens Dan Wagner niet alleen handig is voor de gebruiker maar evengoed voor de retailer.

Wereldrecord ‘seed money’

Bij de lancering van de toepassing meldde Powatag dat er al wordt samengewerkt met 240 retailers en merken. Grote namen die de toepassing zullen gaan gebruiken, zijn naast Comptoir des Cottoniers onder andere de Franse supermarktgigant Carrefour, het muzieklabel Universal Music en sportgrootmachten Adidas en Reebok. “Maar daar stopt het niet mee”, zegt Dan Wagner ons. “Vanaf de officiële lancering zullen we elke week nieuwe grote namen kunnen toevoegen aan die lijst”.

 

Powatag heeft ook al steun gekregen van verschillende invloedrijke investeerders. Tijdens zijn eerste grote kapitaalronde heeft het maar liefst 96,7 miljoen dollar opgehaald. Dat is het grootste bedrag dat ooit opgehaald werd tijdens een dergelijke ronde. Google bijvoorbeeld slaagde er maar in om 25 miljoen dollar op te halen in zijn ‘seed capital round’.

 

“Alle puzzelstukken vallen in elkaar”

Het heeft desalniettemin negen jaar gekost om de applicatie en de technologie te krijgen waar die vandaag is. “Het was een zware en moeilijke periode,” zegt Dan. “Bij de lancering van M.A.I.D heb ik geleerd geduld te hebben als het om nieuwe technologie gaat. In de beginfases moet je vooral durven doorzetten.”

 

Het resultaat mag er zeker zijn: Powatag is een applicatie geworden die de industrie danig kan gaan beïnvloeden omdat ze perfect inspeelt op hét retailtopic van dit moment: ‘omnichannel retailing’.

 

Alle puzzelstukken zijn in elkaar aan het vallen nu, op het ideale moment voor Powatag. En het bewijs is er, geen enkele start-up heeft al namen zoals Adidas kunnen strikken zonder zelfs maar een toonbaar product te hebben en zonder bezig te zijn met zeer baanbrekende technologie.”

 

Powatag hoopt dan ook snel te groeien en het komende jaar al richting de honderden miljoenen aan omzet te gaan. “Eén ding is zeker, we gaan de Amerikanen hiermee voor zijn”, zegt een strijdvaardige en ambitieuze Wagner.

 

Eerste Britse Google of Facebook?

Hoe de toekomst er voor Powatag uit gaat zien, zullen we weliswaar pas binnen enkele jaren weten. Verschillende ‘e-wallet’-diensten en andere ‘e-based’ concepten zijn al in stilte terug van het toneel verdwenen, omdat de consument er nog niet volledig klaar voor blijkt te zijn.

 

Maar Dan Wagner is een ambitieuze ondernemer die zich aan een voor een Brit atypische uitspraak waagt: “Het is een grote claim, en geen Britse gewoonte om te claimen dat we ergens de beste in zijn, zeker niet in de tech-industrie, maar met Powatag hebben we een echte Britse internetsensatie gebouwd. Dit kan de eerste Britse Google of Facebook gaan worden.”

 


{youtubejw}QLLMJPeclj8{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top