Concord Matrassen & Boxsprings duwt door!

Concord Matrassen & Boxsprings duwt door!
alt

De grote beddenjongens hebben blijkbaar de weg naar België gevonden. Tot enkele jaren geleden was de matrassenmarkt het speelterrein van heel wat grotere en kleinere zelfstandigen die met ronkende advertenties de aandacht trokken in de diverse bladen. Blijkbaar niet alleen van de consument, maar ook van enkele internationale spelers zoals bijvoorbeeld  een Matrassenkoning opererend vanuit  Frankrijk.

Voor de Beter Bed Holding hèt startsein om de concurrentie aan te gaan in dit segment, waarin we natuurlijk ook de Ikea`s van deze wereld niet mogen vergeten.

 

Retaildetail ging even op de koffie bij Bart Elegeert , verantwoordelijk voor België en Michaél Van Rooij die instaat voor de Benelux. 


RD  Heren, 8 winkels, het wordt moeilijk om je nog langer te verstoppen. Wat zijn de ambities ?
BE en MVR : We hebben een realistische ambitie om fors te groeien in Vlaanderen. We zoeken winkelpunten met veel zichtbaarheid, een goede toegankelijkheid, veel verkeer en liefst gelegen  aan een kruispunt met stoplichten of een drukke baan. De oppervlakte van de winkels moet tenminste 200 en maximaal 400 m2 bedragen. Mag natuurlijk ook wat  groter, maar dat hangt af van de m2 prijs. Als je dat langs de ontwikkeling van de huidige baanwinkels en de concentratie daarvan legt, mag je rustig concluderen dat wij zeer geïnteresseerd zijn in alle baanwinkels in Vlaanderen welke aan eerder vermelde parameters voldoen.

 

Binnenkort openen we trouwens al een negende winkel, in Oostende.

RD  Staat Wallonië ook op de agenda ?
BE en MVR : Zeker, maar de eerste prioriteit ligt in Vlaanderen.

RD  Op jullie site lezen we dat Matrassen Concord de grootste matrassenspecialist van Europa is. In welke landen zijn jullie aanwezig en op hoeveel staat de teller qua winkelpunten?
BE en MVR  ; We zijn vertegenwoordigd in 6 landen: Duitsland, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk , België en Polen. Als Matrassen Concord exploiteerden we eind 2009 862 filialen. De gehele Beter Bed Holding beschikt over 8 formules – Matrassen Concord, Beter Bed, El Gigante del Colchón, DBC, BeddenReus, Slaapgenoten, Dormaël Slaapkamers en  MAV - Matratzen-Abverkauf – die samen goed zijn voor 1064 filialen.

RD  Zijn er grote verschillen in matrassen- koopgedragingen per land ?
BE en MVR  ; Zeker, maar de grootste verschillen zitten in de collecties zelf. Daar waar de Benelux voorop loopt met boxsprings is dat geheel nog niet aan de orde in de andere landen. Verder zie je enorme verschillen in de maten van het bedtextiel. In België is men bijvoorbeeld tevreden met een hoofdkussen van 60/60, maar  bijvoorbeeld een  Zwitser slaapt op 100/100.

RD  Hoeveel mensen staan er bij Matrassen Concord op de payroll?  En hoeveel  medewerkers staan er gemiddeld per unit op de winkelvloer?
BE en MVR ;  Inclusief de kantoormedewerkers, leiding, oproepkrachten en parttimers stelt de groep een kleine 2000 personen tewerk. Per filiaal per dag plannen we normaal slechts  1 medewerker in. Maar, afhankelijk van de drukte en het formaat van het filiaal, kunnen er dat natuurlijk ook 2 zijn.

RD  Hoe worden die medewerkers opgeleid?
BE en MVR  ; Onze medewerkers worden opgeleid in een filiaal. Hier word hen de technische kennis over matrassen bijgebracht en worden hun verkoopvaardigheden getraind zodat ze na hun inwerkperiode zonder problemen zelfstandig in het nieuwe filiaal kunnen starten. Eenmaal in dienst wordt middels regelmatige scholing door zowel  eigen leidinggevenden, als door leveranciers het niveau verder ontwikkeld.

RD  Laatste vraag: komen er buiten Matrassen Concord nog andere formules van de Beter Bed Holding richting België ?
BE en MVR  ; Concrete plannen zijn er nog niet, maar we sluiten het zeker niet uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top