Connect IT kijkt ook naar Wallonië, RetailDetail sprak met Ludo Devos en Geert Penneman

Connect IT kijkt ook naar Wallonië, RetailDetail sprak met Ludo Devos en Geert Penneman

 

alt Connect IT ging van start in 1999 toen vijf ICT-retailers het plan opvatten om een marketinggroepering op te richten. De vijf bedrijven waren verspreid over Vlaanderen. Ze bundelden hun krachten zonder hun onafhankelijkheid op te geven. Het accent lag van meet af aan op marketing, ondersteuning en opleiding. In 2007 kwam daarbij nog Connect Business, met een aparte aanpak voor de kmo-markt, inclusief gespecialiseerde trainingen en de uitwisseling van competenties tussen de leden. De 46 leden vertegenwoordigen 56 winkelpunten die op enkele uitzonderingen na alle in Vlaanderen gesitueerd zijn. RetailDetail sprak met initiatiefnemer  en zaakvoerder Ludo Devos en account manager Geert Penneman.

RD :  Ludo, wat was de trigger om 10 jaar geleden een marketinggroepering op te starten?
LDV :  Ik had  zelf een ICT-shop in Tielt-Winge. Qua marketing stelde de zaak niet veel voor. Ik deed maar wat. Als ik daarover sprak met mijn collega’s op een van de talrijke beurzen die we samen bezochten, bleek ik lang niet de enige met een marketingprobleem. Uit die contacten groeide het  idee om een vereniging te starten en binnen die vereniging onze marketinginspanningen te bundelen. Sindsdien werkten we samen met en voor onze leden een consistente marketingaanpak uit gebaseerd op de klassieke 4 P’s: B2B en B2C folders in combinatie met e-commerce en narrow casting, lange termijn relaties met distributie en vendors, goeie marges, etc…

RD : Staat Connect  IT nog steeds voor alleen maar marketing?
GP : Neen , helemaal niet.  Op een bepaald moment waren we als organisatie groot genoeg en voldoende georganiseerd om raamakkoorden te negotiëren met onze leveranciers.  Omwille van de schaalvergroting en de daarmee samenhangende afzetgaranties deden ze inspanningen die ze nooit zouden doen voor een individueel winkelpunt. De ICT markt is een markt die razendsnel evolueert. Voor een ICT-specialist is het een must om bij te blijven. Daarom behoren hoogwaardige  trainingen en opleidingen, ondermeer in samenwerking met HP en Microsoft, tot de corebusiness van Connect IT.

RD : Wordt de goede werking van jullie organisatie niet verstoord door de onderlinge concurrentie tussen de leden?
LDV :  Neen, dat loopt goed. We waken erover dat onze 46 leden, allen  eigenaars van zelfstandige computerwinkels, in een  eigen goed afgebakende geografische zone kunnen werken. We beperken zo de onderlinge concurrentie tot een gezond minimum. Uiteindelijk staan al onze leden voor dezelfde uitdagingen en kampen ze vaak met dezelfde problemen. Op onze erg concurrentiële markt is het erg belangrijk dat je over een klankbord beschikt en je via ervaringsuitwisseling van elkaar kan leren. En vaak gaat het verder; veel van onze leden zijn door de jaren heen niet alleen gewaardeerde collega’s maar ook goede vrienden van elkaar geworden.

RD : Kan een ICT handelaar zonder meer  lid worden?
GP : Toch niet. Connect IT  positioneert zich naar de consument toe als een kwaliteitslabel en heeft dus een reputatie te verdedigen. Op groepsniveau zijn we trouwens erkend als HP Gold Preferred Partner en Microsoft Gold Certified Partner. Daarom evalueren we als groep iedere  aanvraag tot toetreding. Een nieuw lid moet passen in ons professionele plaatje.

RD : Mogen we op korte termijn nog nieuws van Connect IT verwachten?
LDV : Jazeker , Connect IT verhuist binnenkort naar Antwerpen. Ons nieuw hoofdkantoor komt op Linkeroever. In februari organiseerden we een groot evenement in  het concertgebouw te Brugge, waar we al onze leden en leveranciers samen brachten en dat zal zeker een positief effect  hebben op onze toekomstige werking.

RD : Met 56 winkelpunten neem ik aan dat de Vlaamse markt zo goed als verzadigd is. Denken jullie nog aan uitbreiding?
GP :  Absoluut. Vandaag vind je maar 4 van onze 56 winkels in Wallonië. Dat willen we veranderen. We denken dat we nu, met 10 jaar ervaring op onze teller, voldoende matuur zijn om die stap te zetten. Wallonië moet op termijn de evenknie worden van Vlaanderen. Werk aan de winkel dus...

RD : Waar wil Connect IT het verschil maken?
LDV :  Na marketing,  supply chain en training, stuk voor stuk elementen die voor Connect IT zeer belangrijk blijven,  focussen we  ons op de optimalisatie van onze bedrijfsprocessen. We zijn ervan overtuigd dat een efficiënte organisatie de sleutel is voor de toekomst. We willen kwaliteit bieden op alle niveaus. Een fatsoenlijke  computer verkopen is één, maar de after sales service is minstens even belangrijk.  Het proces stopt niet na de aankoop  en dat is voor veel  van onze klanten de belangrijkste reden om bij een Connect IT winkelier te kopen.  Daarom verkopen we ook heel bewust geen huishoudapparaten bijvoorbeeld. Onze competentie ligt op ICT-vlak, die producten en diensten kennen we, dat is onze corebusiness. Buiten de groepscertificaten die ik al aanhaalde wil ik trouwens even vermelden  dat  11 van onze leden binnenkort ISO- gecertificeerd zijn; het bewijs dat hun bedrijfsprocessen onder controle zijn...

RD : Focussen jullie enkel op de particulier of werken jullie ook voor bedrijven ?
GP : Onze groepsstructuur laat ons toe om ook de B2B markt in het vizier te nemen. In 2007 lanceerden we daarvoor het Connect Business concept. Samen kunnen we behoorlijk grote orders aan en door de goede geografische spreiding kunnen we ondernemingen met vestigingen over heel Vlaanderen een perfecte service met een grote proximiteit garanderen. B&C/Cafca, Offimac, Trustteam, VPC, IZYZ en Van Marcke Computercenter zijn ondertussen al enkele mooie referentieklanten van Connect Business.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top