Dag van de Webshop wordt “hoogdag van de Belgische e-commerce”

Dag van de Webshop wordt “hoogdag van de Belgische e-commerce”

Voor het tweede jaar op rij wordt op 30 oktober de Dag van de Webshop georganiseerd. Het initiatief wil de Belgische e-commercesector positief in de kijker zetten, en bleek daar al bij de eerste editie verrassend goed in te slagen. Volgens organisator Tom Dupon wordt de Dag van de Webshop een vaste afspraak om de e-tail in België voor een groot publiek in de bloemetjes te zetten.

Belgische e-commerce positief in de kijker

“De Belgische e-commerce wordt nog al te vaak onderschat. Als onze online retail dan eens de media haalt is het dikwijls in een negatief daglicht, gaande van fraude met kredietkaarten tot de voortdurend gehoorde claim dat Nederland het online zoveel beter doet,” zegt Tom Dupon. Uit zijn ervaring als onlinemarketingagentschap (Conversics) weet initiatiefnemer Tom Dupon dat de Belgische e-commerce nochtans heel wat te bieden heeft.

 

Hoe de Dag van de Webshop dan concreet wordt gevierd? Op de Dag van de Webshop bieden meer dan honderd Belgische webshops een exclusieve promotie aan die slechts 24 uur geldig is. De website dagvandewebshop.be dient daarbij als promotieplatform waar consumenten een volledige lijst vinden van de participerende webshops en hun respectievelijke acties.

 

Verrassende acties

“In Nederland had je een tijdlang de Dag van de Gratis Bezorging en in de Angelsaksische wereld vinden regelmatig Free Shipping Days plaats, maar omdat gratis bezorging vandaag vaak helemaal niet relevant is – meer en meer is bezorging sowieso gratis of doet dat gewoon niet ter zake – hebben we het over een andere en meer efficiënte boeg gegooid,” legt Tom Dupon het concept uit.

 

Webshops die meedoen krijgen dan ook de vrijheid om hun promotie zelf te bepalen. “Sommigen geven korting, anderen prefereren een extra cadeautje te geven aan hun klanten. Dat is allemaal prima, zolang je de veeleisende Groupon-generatie maar iets verrassends en strafs aanbiedt. We zien dat deelnemende webshops dat zelf ook heel goed begrepen hebben.”

 

80% shoppers deed nieuwe ontdekking

Vorig jaar bereikte de dag met ongeveer 100 webshops meer dan 16.000 online shoppers. “We zien dat de Dag van de Webshop stilaan tot de hoogdag van de e-commerce in België aan het verworden is,” glimlacht Tom Dupon. “Het leuke is dat we een heel breed aanbod aan webshops hebben, het is echt een staalkaart van het e-commercelandschap in België. Grote spelers (zoals Fun, Brantano of Ici Paris XL) en kleinere webshops (bijvoorbeeld Exkidition, TattooForAWeek en Manufactuur) staan broederlijk naast elkaar. Op die manier maken we de Belgische consumenten bewust van wat er allemaal bestaat. Bovendien doen al die shops iets speciaal voor hen die dag.”

 

Die aanpak werkt: uit een bevraging onder participerende consumenten achteraf bleek dat 80% van de ruim 400 respondenten op de Dag van de Webshop inderdaad een shop hebben bezocht waar ze nooit eerder waren geweest. Voor de webshops is het, volgens de initiatiefnemers, dan ook een “interessante manier in de kijker te komen, nieuwe klanten te rekruteren en een ideale kapstok voor promo-acties”.

 

 

Interesse om als webshop deel te nemen aan de Dag van de Webshop? Registreer u vóór 27 oktober op www.dagvandewebshop.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top