De 73ste winkel van e5 mode staat on-line!

De 73ste winkel van e5 mode staat on-line!

Het verhaal van e5 mode startte in augustus langs de toenmalige – jawel – E5 in Sint Denijs Westrem bij Gent. Een twintigtal fabrikanten van merkkledij bundelden hun krachten om hun producten via e5 mode rechtstreeks aan de consument te verkopen. De voorwaarde was wel dat de kledij gelabeld werd met eigen huismerken van e5 mode. De formule sloeg meteen aan. De initiële samenwerking werd verduurzaamd in joint ventures tussen e5 mode en zijn leveranciers. Beide partijen leerden van elkaar en e5 mode groeide door tot een succesvolle modeketen met 72 winkelpunten.

 

 

Retail Detail praatte met Ronald Boeckx, COO van e5 mode, over de marktpositie en de toekomstplannen van de modeketen.

 

RD : Hoe zou je, 30 jaar na de opstart, de strategie van e5 mode samenvatten?

Ronald Boeckx: De collecties van e5 mode richten zich nog steeds in de eerste plaats tot een publiek dat niet te lijden heeft onder de dictatuur van maatje 36 of 38 en dat bewust niet het slachtoffer wil zijn van de razende snelheid waarmee modetrends mekaar vandaag opvolgen. De collecties zijn stijlvol en comfortabel met een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Een politiek die onze Europese president zou omschrijven als ‘rustige vastheid’.

 

RD: Merk je fundamentele verschillen tussen de e5 mode-klant uit de jaren ‘80 en jullie klanten vandaag?

Ronald Boeckx: Op 30 jaar tijd hebben we een enorme klantendatabank uitgebouwd die ons erg kostbare informatie oplevert. Wat onder meer opvalt, is dat onze klanten – vooral 35plussers – vandaag erg actief zijn op het net. We hebben daarop ingespeeld door een krachtige e5 mode webwinkelmodule te ontwikkelen. Een webshop die je gerust mag omschrijven als de 73ste winkel van e5 mode. De klant kan zijn kledingstukken online bestellen. Voor de thuislevering wordt slechts 3.95 euro aangerekend en iets wat niet bevalt kan in steeds in een van de 72 winkelpunten omgeruild worden. En dat is een serieuze troef in vergelijking met het klassieke postorderbedrijf waar omruiling toch een stuk complexer is.

 

RD: Wie mode zegt, zegt creativiteit. Hoe rijmt e5 mode creativiteit met de degelijkheid van zijn collecties?

Ronald Boeckx: Degelijkheid en creativiteit zijn zeker geen tegengestelden. De Liberty Island collectie die we samen met de modespecialisten van Libelle/Femmes d’Aujourd’hui ontwikkelden, is hiervan een schitterend voorbeeld. De profielen van hun lezers van en onze klanten stemmen perfect overeen. Daarom heeft het e5 mode-team samen met de creatieven van Libelle/Femmes d’Aujourd’hui 19 referenties ontworpen en onder het label Liberty Island ook effectief op de markt gebracht. Een comarketing project tussen een modeketen en een uitgever dat meteen een schot in de roos was. We hebben nu al beslist om de productie van de collectie voor het voorjaar te verviervoudigen! Goed nieuws voor e5 mode, maar ook voor Libelle/Femmes d’Aujourd’hui; zij ontvangen royalty’s per geproduceerd collectiestuk. Een succesverhaal dat ons stimuleert om de webshop op korte termijn te verrijken met andere eigen e5 mode referenties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top