De Streekkrant goes tabloid. RetailDetail sprak met Nathalie Legouy

De Streekkrant goes tabloid. RetailDetail sprak met Nathalie Legouy

 

alt Eind November lichtte Rik De Nolf in een interview met RetailDetail al toe dat de Streekkrant een ingrijpende  facelift zou krijgen. Ondertussen heeft heel Vlaanderen het resultaat vorige week in de bus gekregen. We polsten Nathalie Legouy , directeur van de nationale regie First Media , over de eerste resultaten.
 
RD : Nathalie, het kan soms snel gaan. Eind vorig jaar kreeg je de leiding over First Media en in februari wordt je al geconfronteerd met  de meest ingrijpende wijziging sinds decennia  in één van de belangrijkste bladen in jullie portfolio. Tevreden ?
NL : Supertevreden! De Streekkrant/De Weekkrant kon die facelift best  gebruiken. Het product verandert niet alleen van formaat, van broadsheet naar tabloid, ook het concept wordt aangepast. De krant krijgt echte rubrieken, een echte  wekelijkse afspraak met de lezers. Deze wijziging weerspiegelt ook perfect de dynamiek binnen het huis Roularta en dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst.
 
RD : Een kleiner formaat, vrees je dan niet voor minder omzet ?
NL : Absoluut niet! De nieuwe Streekkrant zal nieuwe lezers aantrekken, daar zijn we van overtuigd. Het nieuwe concept nodigt de lezer echt uit om de krant van voor naar achter volledig door te nemen. Daardoor wordt de formule  ook voor adverteerders aantrekkelijker.
 
RD : Wat meteen opvalt zijn nieuwe vaste rubrieken zoals Smaak, Etalage, Tam-Tam.  Gaan jullie dan voor verkoop van vaste plaatsen onder/naast  een bepaald onderwerp ?
NL : Uiteraard! Dat is een nieuwe mogelijkheid en meteen een bijkomende troef. Vaste afspraken niet alleen met de lezer, maar ook met de adverteerder. Meer lezers én meer adverteerders, dat moet het resultaat zijn.
 
RD : Hoe gaan jullie deze voorkeursplaatsing in de markt zetten. First come, first served?
NL : We hebben geen gereserveerde ‘nationale’ plaatsen. We hebben steeds de volledige krant ter beschikking. Telkens een adverteerder een bepaalde plaatsing wenst, zullen we voor die reservatie nagaan of de voorkeursplaats  nog beschikbaar is.
 
RD : Voor de Streekkrant zijn jullie afgestapt van de gebruikelijke  mm/kolom prijs en overgestapt naar modules. Volgt de klant hierin ?
NL : Bij First Media hebben we geen problemen om adverteerders naar de nieuwe modules te laten omschakelen. Ze zijn dergelijke wijzigingen al gewend.
 
RD : Bestaat er geen verwarring met de prijzen van vorig jaar? Een halve pagina toen komt qua oppervlakte overeen met  een volledige pagina nu.
NL : Die vergelijking mag men absoluut niet maken. Om te beginnen geeft een advertentie op een volledige pagina een totaal andere respons dan een advertentie op een halve pagina; ongeacht het formaat. Verder is de distributiekost die nu doorgerekend wordt,  gebaseerd op het kleinere formaat. Ook de enorme inspanningen  voor de redactionele omkadering, waarin het lokale nieuws centraal staat, moet je naar waarde schatten.  De Streekkrant op tabloid is een totaal ander verhaal dan voordien op broadsheet.  Onze prijspolitiek zal altijd in een correcte relatie staan tot het totale opgenomen volume op jaarbasis. Dit zijn we verplicht tegenover al onze klanten.
 
RD : Zijn er ook tabloïd plannen bij het Franstalige zusterblad Vlan?
NL: Ze denken erover na, maar meer kan ik op dit moment niet zeggen. Ze zijn zeker niet ongevoelig voor de veranderingen van De Streekkrant.
 
RD : Wat zijn de verwachtingen voor de nationale verkoop in 2010 ?
NL : Het jaar is redelijk goed van start gegaan. We hebben er alle vertrouwen in.
 
 
 




Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top