De wederopstanding van print

De wederopstanding van print

Print is dood, lang leve print! Onder dat motto organiseren HP en Symeta samen een precongres op het Retaildetail Congres van 25 april. "Print is aan een comeback bezig en zal de marketingwereld nog versteld doen staan," meent HP EMEA marketingdirecteur Ronen Zioni, die vastberaden is om de harten terug te winnen voor print.

Doelgerichte en gepersonaliseerde marketing…

"Bijna al die folders en couponblaadjes die zowat dagelijks in de brievenbus vallen, gooi ik ook gewoon weg, hoor. Ze promoten producten die ik nooit ofte nimmer koop, ze spreken me niet persoonlijk aan en ik heb er dus geen boodschap aan", durft Ronen Zioni meteen de vinger op een zere plek te leggen. "Het probleem is dat men nog onvoldoende beseft dat je met print ook heel goed kunt ‘targetten’ en zeer gepersonaliseerd te werk kunt gaan."

 

Hoe? Dat wil hij op ‘Long live print’ uitleggen. "Onze sprekers zullen aantonen hoe digitaal printen efficiënte en doelgerichte communicatie mogelijk maakt op allerhande domeinen van retailmarketing. Het gaat van massagepersonaliseerde content (ieder zijn eigen, aangepaste supermarktfolder bijvoorbeeld) over ‘in-store graphics’ tot ‘direct mailing’."

 

… kan nu ook (weer) op papier

De sleutelfactor is alvast het verzamelen en bewaren van klantendata. "Het belang van het goed beheren en bijhouden van klanteninformatie kan niet worden overschat. Door dat te doen, kun je – in combinatie met een visueel aantrekkelijke vormgeving – via print op de sterkst mogelijke manier communiceren."

 

De achterliggende reden is simpel, volgens de marketingdirecteur: "Het is geweten dat de conversiegraad van sociale media vrij laag ligt. Die van geprint directe communicatie ligt veel hoger, en dat is logisch: als je iets krijgt waar jouw naam op prijkt, trekt dat je aan en maak je het sneller open."

 

"Een revolutie in print"

Het gaat er HP echter geenszins om digitale communicatie en media aan de kant te schuiven. Bedoeling is daarentegen om de complementariteit van de twee aan te tonen. "Print is nog relevant in een digitale wereld, dat is onze boodschap. Het komt er op aan het opnieuw te integreren in de marketingmix."

 

Eerst moeten mensen wel hun beeld van print wel bijstellen. Print is vandaag immers niet meer wat het gisteren was: "We zien een revolutie gebeuren in print en wij willen die revolutie leiden. Onze strategische bedoeling is nauw samen te werken met de marketingbureaus van grote merken en met retailagentschappen, om ze bewuster te maken van de nieuwe mogelijkheden van print als medium."

 

"Van massaproductie naar ‘mij’-productie"

Het nieuwe, digitale printen is nog in volle ontwikkeling. "Op het gebied van kwaliteit zijn we er al", zegt Ronen Zioni, "maar de snelheid moet nog beter. Voor klassiek drukwerk in zeer grote oplagen is het minder interessant." Op dit moment is digitaal printen daarom enkel relevant voor printwerk met toegevoegde waarde, zoals opdrachten rond personalisatie en met hoge kwaliteitseisen. Of zoals Symeta het stelt: van massaproductie naar ‘mij’-productie.

 

"Print is bezig aan een heuse comeback: het is vandaag doelgerichter, efficiënter en persoonlijker dan ooit", besluit Zioni. "Wist je trouwens dat het eigenlijk zelfs duurzamer is dan digitale media? De energie die al die servers en computers verbruiken, heeft een hogere ecologische voetafdruk dan papier. Voor elke boom die wordt omgehakt voor papier, worden er twee in de plaats geplant. Je zou nog versteld staan van de milieuvriendelijkheid van print..."

 

 

 

"Long live print" is een voorprogramma tijdens het RetailDetail Congres van donderdag 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top