Digitalisering is even revolutionair als de auto, meent Bart De Waele (CEO Wijs)

Digitalisering is even revolutionair als de auto, meent Bart De Waele (CEO Wijs)

Er zijn morgen maar twee soorten bedrijven, voorspelt Bart De Waele, CEO van digitaal marketingagentschap Wijs: de vluggen en de doden. De eerste groep bestaat uit zij die de onafwendbare digitalisering niet alleen omarmen, maar zich ook snel weten aan te passen; de tweede groep zijn zij die te laat reageren. Om zo veel mogelijk bedrijven te redden van dat laatste, legt de consultant op het Retaildetail-precongres “Shopper experience marketing” op 25 april uit wat die digitale trends nu eigenlijk zijn.

Door de mp3 wil de consument weer vinyl

Dé belangrijkste trend is volgens Bart De Waele dat “alles digitaal wordt”. Hoewel het nogal kort door de bocht klinkt, is het zonder twijfel zo dat het zwaartepunt van onze wereld van analoog naar digitaal evolueert: het digitale komt centraal te staan in alle aspecten van onze samenleving.

 

De online marketingspecialist vergelijkt het met ons idee van een fototoestel: “Als men in 1990 sprak over een fotocamera, ging je ervan uit dat het met een fotorolletje werkte. Vandaag is het helemaal omgekeerd: een fotoapparaat associeer je automatisch met digitaal. Als het per uitzondering een analoog toestel is, moet dat er expliciet bij gezegd worden.”

 

Zoals met alles wat uitzonderlijk is, krijgt het analoge daardoor wel weer een zeker cachet. Vraag het maar aan foto- en muziekliefhebbers: het geldt voor analoge fototoestellen, maar evenzeer voor de vinylplaten ‘van weleer’. Vandaag luistert de overgrote meerderheid naar mp3’s en sinds kort overtreft de digitale verkoop van muziek die van fysieke dragers, maar net daardoor krijgt vinyl weer iets extra.

 

De ondergang van de knop

Op het Retaildetail Congres van 25 april zal Bart De Waele ook bekijken wat de gevolgen van die digitale evolutie zijn. Wat ligt er nog in het verschiet? Volgens de marketingspecialist gaat dat van dingen die nu al vrij voor de hand liggen tot zaken die we vandaag nog als je reinste science-fiction zouden afdoen.

 

Zo zal volgens De Waele de knop verdwijnen. Reeds vandaag zien we dat knoppen in toenemende mate digitaal worden: vroeger had je om te bellen steeds een knop op je telefoon, nu is dat een aanraakknop op de touchscreen van je smartphone. Het zal echter nog verder gaan: elke knop op elk toestel – gaande van de televisie tot de wasmachine – zal digitaal worden, zoals de veelvoorkomende touchscreens in auto’s al bewijzen.

 

De volgende stap is dan dat de knop helemaal verdwijnt: de actie van 'op de startknop duwen' zal niet meer nodig zijn. Een voorbeeld zijn populaire loopapplicaties Runkeeper en Moves: bij Runkeeper moet wie gaat joggen op een knop duwen, waarna de mobiele applicatie alle loopdata registreert. Bij een nieuwere app, Moves, hoef je echter al niet meer op de startknop te duwen: het systeem detecteert zelf of je begint te lopen. De knop is weg.

 

Hoefsmeden moeten automonteurs worden

Hoe retailers en andere bedrijven hier dan op kunnen inspelen? Het verschil dat de fysieke shop kan maken, zit volgens de CEO van Wijs in de nostalgie naar het analoge. De stenen winkel biedt alle kansen om die beleving te versterken, maar het is wel cruciaal daarbij niet terug te keren naar het verleden. Net zoals Herman Konings aangeeft met de term ‘nieuwe analogie’, komt het er op aan het analoge en het digitale zeer duidelijk te verweven: het eerste kan niet (meer) zonder het tweede.

 

Of om terug te keren naar het voorbeeld van de vinylplaten: “Vinyls zijn gewild en hebben een sterke aantrekkingskracht op de consument, maar er worden wel veel meer mp3’s verkocht. Als je dus enkel vinylplaten aanbiedt, is het veel moeilijker om te overleven. Het kán, maar dan moet je wel heel sterk uitblinken.”

 

Bovendien staan we nog maar aan het begin van de verandering: “We ain’t seen nothing yet. Het is zoals met de auto in zijn beginjaren: de mensen beschouwden het als een equivalent van paard en kar, maar dan gewoon sneller en beter. Pas later bleek de impact eigenlijk veel groter te zijn. De wereld ging echt open voor de mensen: ze konden vanaf nu gaan werken in de steden, gaan reizen en zich moeiteloos verplaatsen doorheen het hele land en zelfs daarbuiten.”

 

Hetzelfde geldt vandaag voor de digitale wereld. “Ook digitaal en internet beschouwen we nog vaak als een sneller paard, maar de impact is veel groter. We beginnen pas te zien hoe het alles in de samenleving erdoor verandert,” besluit Bart De Waele. “En je móét mee, anders is er binnenkort geen plaats meer voor je. De hoefsmeden van een eeuw geleden kregen ook maar twee keuzes: ofwel moesten ze zich omscholen tot automonteurs, ofwel moesten ze lijdzaam toezien hoe ze werden vervangen.”

 

 

 

"Shopper experience marketing" is een voorprogramma tijdens het Retaildetail Congres van donderdag 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top